נוירולוגיה

המודינמיקה של עורקי המוח בילודים עם Periventricular Leukomalacia- מאתדר’ ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה

מטרת המחקר היתה לבחון את השינויים ההתפתחותיים בזרימת הדם בכל אחד מעורקי המוח בקרב ילודים עם או ללא periventricular leukomalacia (או PVL), בכדי לקבוע את פרק הזמן של הופעת ה-PVL.

במחקר השתתפו 8 מתוך 67 ילודים שנולדו במשקל לידה נמוך ואובחן בהם PVL עם יצירת ציסטה באמצעות אולטרא-סונוגרפיה. מהירויות זרימת הדם הממוצעות במוח (CBFVs) בעורק המוחי האנטריורי, בעורקים המוחיים האמצעיים (MCAs), בעורקים המוחיים הפוסטריורים (PCAs), בעורקים התרדמנים הפנימיים (ICAs), ובעורק ה- basilarנמדדו באמצעות אולטרא-סונגרפית דופלר בימים 0,1,2,3,4,5,7,10,14,21,28,42,56, ו-70 לאחר הלידה. ב-4 מתוך 8 הילודים שבהם הופיעה יצירת ציסטה ובאחד מתוך 59 הילודים ללא ציסטה התפתח שיתוק מוחין.

ערכי ה-CBFVs הממוצעים בילודים עם PVL היו נמוכים באופן מובהק סטטיסטית בעורק המוחי האנטריורי (בימים 14-70), ב-MCA הימיני (בימים 14-70), ב-MCA השמאלי (בימים 14-70), ב-PCA הימני (בימים 7-70), ב-PCA השמאלי (בימים 7-70), ב-ICA הימני (בימים 7-70), ב-ICA השמאלי (בימים 7-70), ובעורק ה- basilar(בימים 14 ו-28-70). ערכי ה- CBFVsבכל העורקים היו גם הם נמוכים בקרב ילודים עם PVL, בהשוואה לילודים בריאים ביום 0.

ערכי ה- CBFVsעלו לאחר הלידה ב- PCAsבילודים שמוחותיהם תקינים, אולם נותרו כמות שהם לאחר יום 14 ו-21 בקרב ילודים הסובלים מ-PVL. הבדל מובהק סטטיסטית נמצא בשכיחות מקרי שיתוק המוחין בין שתי קבוצות הילודים.

החוקרים טוענים כי אספקת הדם המוחית הכוללת מופחתת במקרים של PVL ציסטי וכי ירידה זו מתרחשת לאחר הלידה, בסדר מוגדר, בעורקי המוח השונים. הם מסכמים כי הפגיעה הגורמת ל-PVL עלולה להתרחש בסמוך למועד הלידה.

PEDIATRICS Vol. 117 No. 1 January 2006, pp. 1-8

הערות העורך: למרות שהפגיעה הגורמת ל-PVL נגרמת לרב סביב הלידה, הסימנים האולרא סונוגרפיים נצפים רק מאוחר יותר. ישנם מחקרים על כי ניתן לזהות פגיעה באמצעות MRI מוקדם יותר, אך זה אינו בשימוש נרחב. המחקר הזה מוצא כי זרימת הדם המוחית לאזורים הללו נפגעת, אולם גם זה ניתן לזיהוי לאחר 7 ימים במיעוט המקרים וברב המקרים רק לאחר 14 יום. כמו כן ירידה בזרימת הדם המוחית בנוסף ל-PVL מרעה את הפרוגנוזה במקרים הללו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה