כירורגיה כלי דם

חוזר המנכ”ל מחייב שוויון ואוסר על גזענות: לא עוד הפרדה בין יולדות או בין מטופלים ערבים ויהודים בחדרי האשפוז

משרד הבריאות

ערב הבחירות, לאחר ארבע שנות עבודה, פורסם חוזר המנכל של משרד הבריאות ושמו “אמות מידה לקידום שוויון במערכת הבריאות”.
מעכשיו, ההוראות של משרד הבריאות לגבי עניינים שהיו עד עכשיו בתחום האפור. החוזר החדש קובע במפורש ש:
הארגון לא יפריד בין מטופלים, או בין מטופלים למטפלים…. הארגון (בתי חולים וקופות חולים) לא יפרידן בין מקבלי שירות בשיבוץ לחדרי טיפול”
עוד בחוזר, שלושה סעיפים האוסרים על אפליה והדרה, ומחייבים את בתי החולים והקופות לפקח על ההוראות ולשלוח דיווח בכל שנה ושנה על ביצוע חוזר המנכ”ל.
הנוהל מחייב את ארגוני הבריאות לפעול באופן פרואקטיטבי למימוש זכויות הבריאות של אוכלוסיות נפגעות. סעיף 5-2-2 קובע ש “הארגון יסייע במימוש זכויות של כלל מטופליו בדגש על קבוצות אוכלוסייה בהן יש מימוש בחסר של זכויות”, והוא גם מחייב גיוס כוח אדם שוויוני “הארגון יפעל לגיוס עובדים מקבוצות אוכלוסייה מגוונות, ויקפיד למנוע אפליה בגיוס מועמדים לעבודה ולספקי השירות”.
אירועי הבחירות שמו מתחת לרדאר את אחד האירועים החשובים בתחום הבריאות, שהופך את החוקים השונים של הכנסת להוראות מנכ”ל ברורות ומפוקחות.
ניג’מי עבאס – אחות בריאות הציבור, חברת הפורום האזרחי ומועצת שפרעם : “מבחינתי זאת אבן דרך במאבק שלנו, כבר ב – 2016 שתיל, אגודת הגליל והפורום האזרחי קיימו את הכנס השנתי בשפרעם. בבוקר של הכנס, הכריז ח”כ סמוטריץ’ (כנראה בעקבות לידת אחד מילדיו) כי הוא בעד הפרדת יולדות ערביות ויהודיות בבתי החולים. התבטאות זו, הסיטה את השיח בכנס בהתייחסות לדבריו הפוגעניים של סמוטריץ.
פרופ’ איתמר גרוטו, המשנה למנכ”ל שהיה עד לכעס של חברי הפורום בו שותפים, יהודים וערבים, התייחס אף הוא, בדברי הברכה שלו על הדברים והסכים שנושא המאבק בגזענות צריך לבוא ממשרד הבריאות עצמו בנהלים ברורים. אני שמחה שהתהליך הסתיים בנוהל ברור ופשוט. זה מראה כמה כוח יש לנו כחברה אזרחית.”

פרופ’ בשאראת – הר”י והפורום האזרחי : “החוזר החדש מעגן גם את המאבק בגזענות, גם את ההנגשה הלשונית של השירותים, וגם את השותפות הבין-מגזרית. הוא מחזק את חוק בריאות ממלכתית וחוק זכויות החולה. בכל הקשור להנגשה תרבותית, אך יש עדיין דרך לעשות.”

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה