משפחה

הצלחות וכשלונות קמפיין Choosing Wisely במלאות חמש שנים לתחילתו (Health Affairs)

חמש שנים לאחר השקתו, קמפיין Choosing Wisely הצליח במידה מסוימת לצמצם טיפול רפואי לא-הולם, אך באותה עת, נותרה עדיין עבודה רבה בשינוי הרגלים של שנים רבות, כך לדברי מומחים בפורום שנערך בנושא.

במהלך הסימפוזיום שארך שלוש שעות, המומחים דנו בהישגים את הקמפיין והכיוון העתידי. האירוע נערך בתמיכת כתב העת Health Affairs, אשר פרסם שני מאמרים שדנו בקמפיין, אחד נוגע למודעות הרופאים ועמדתם בנוגע לקמפיין והשני בנושא העבר, ההווה והעתיד האפשרי של הקמפיין.

קמפיין Choosing Wisely, בו משתתפים מאיגודים רפואיים מקצועיים מכינים רשימה של צעדים ספציפיים בהם רופאים יכולים לנקוט לצמצום שימוש-יתר במשאבים רפואיים, החל בשנת 2012 עם תשעה איגודים רפואיים שפרסמו 45 המלצות. כיום, למעלה מ-80 איגודים מקצועיין פרסמו למעלה מ-500 המלצות.

בתחילה, כל איגוד שלקח חלק בקמפיין קיבל משימה להכין רשימה של חמישה דברים שבוצעו לעיתים קרובות מדי ומעלים שאלות. למעשה מדובר היה בהפיכת תהליך כתיבת הנחיות במקום לנסות לזהות את כל הדברים שיש לבצע, דנים בדברים שייתכן ואין צורך לבצע.

מרבית הרופאים שהיו מודעים לקמפיין מצאו כי החומרים סייעו להם רבות. עם זאת, חלה עליה קטנה ולא-משמעותית משנת 2014 באחוז הרופאים שדיווחו על קשיים בדיונים אודות הימנעות משירותים בעלי תועלת מעטה, מ-42% ל-46% בשנת 2017.

כאשר החוקרים שאלו רופאים מדוע הם ממשיכים לספק שירותים שהוגדרו כבעלי תועלת מעטה, חשש מרשלנות עמד בראש הרשימה, לאחריו התמודדות עם חוסר ודאות ודרישה של המטופלים.

בלוס אנג’לס הקמפיין לווה בתוצאות דרמטיות. אחת הדוגמאות שהובאו נגעה ליוזמה להפחתת בדיקות בתר-ניתוחיות לניתוח קטרקט, לאחר שנמצא כי בדיקות אלו כולל בדיקות מעבדה מלאות, צילום חזה ואק”ג לעיתים רחוקות הובילו לשינוי התוצאות או הטיפול בחולי קטרקט. במקום זאת, בדיקות מיותרות הובילו לעיתים קרובות לעליה במספר הביקורים, הגדלת ההוצאות הרפואיות ועיכובים בניתוח. ההתערבות החלה באוקטובר 2015 ועד אפריל 2016 היקף בדיקות המעבדה, אק”ג וצילומי חזה סביב ניתוחים צנחה בכ-80%, בעוד שחציון זמן ההמתנה לניתוח ירד מ-245 ימים בשנה הקודמת ל-64 ימים לאחר מכן. לכן, בממוצע החולים זכו לשישה חודשים נוספים של שיפור הראיה.

המומחים מציינים גם את האתגרים העתידיים הניצבים בפני הקמפיין ופתרונות אפשריים:

·         שיטות מבוססות לפיתוח ההמלצות: איגודים התבססו על שיטות שונות ולא תמיד התמקדו בתהליכים החשובים ביותר. המומחים ממליצים לשקול לתמרץ איגודים לעבוד בשיתף פעולה לקביעת הגישה לניסוח ההמלצות.

·         שיטות התערבות חדשניות: התערבויות נפוצות אינן תמיד בוחנות מניעים לשימוש-יתר ולעיתים קרובות מתמקדות בשינוי תרבות נרחב יותר. הכותבים ממליצים לעודד גישות המכוונות לשורש הבעיה המובילה לשימוש בשירותים בעלי תועלת מעטה.

·         טכניקות הערכה בעלות חשיבות: יש מקום לדרוש שיטות הערכה מבוססות ולעודד שיתוף פעולה בין בעלי המניות והחוקרים לחיזוק שיטות ההערכה.

·         הרחבת שיתוף פעולה: קמפיין Choosing Wisely לעיתים קרובות מתמקד במוסדות יחידים. עם זאת, יש מקום לבסס תשתית ומשאבים מתאימים לשיתוף הגישות, הנתונים והתוצאות.

Health Affairs. Published October 24, 2017

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

קמפיין Choosing Wisely זכה לפופלאריות רבה וגם בישראל מנסים מספר איגודים, כולל האיגוד לרפואה פנימית, לקדם את הקמפיין.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה