חרבות ברזל: למעלה מ-15 אלף פצועים פונו לבתי החולים מאז תחילת המלחמה באוקטובר (ידיעה מתעדכנת)

צילום: רוני אלברט, דוברות מרכז הרפואי לגליל גל זייד
מאז תחילת המלחמה, פונו לבתי החולים ;15,333 פצועים, בקליטה סטטוס הפציעה שלהם היה 693 במצב קשה או אנוש, 1,287 במצב בינוני, 689 נפגעי חרדה ונפש ו-12,318 במצב קל. משרד הבריאות מעדכן על 151 פצועים המאושפזים בבתי החולים כעת (נכון ל-18/4/24).

צילום תמונת הכותרת: רוני אלברט, באדיבות דוברות מרכז הרפואי לגליל

עדכונים:

יום חמישי, 18/4/24

במרכז הרפואי לגליל בנהריה מאושפזים 19 פצועים מהאירוע ביישוב ערב אל-עראמשה, הסובלים מפגיעות רסיסים והדף.

אחד הפצועים מאושפז במחלקה לטיפול נמרץ כללי במצב אנוש.

שלושה נוספים, המוגדרים במצב קשה ויציב, מאושפזים אף הם במחלקה לטיפול נמרץ.

שאר הפצועים, שמצבם בינוני וקל, מאושפזים במחלקות כירורגיות ואורתופדיות.

מנהל מערך הטראומה, ד”ר מיקי וייס, מסר כי חמישה מהפצועים נותחו אתמול, ופרט לפצוע האנוש, לשאר הפצועים לא נשקפת סכנת חיים.

דוברות רמב”ם

במרכז הרפואי רמב”ם התקיים הבוקר תרגיל בשיתוף עם פיקוד העורף ומד”א שדימה פגיעת טיל בניין מגורים ופינוי 100 פצועים אל בית החולים. בתרגיל נדרש בית החולים להתמודד עם תרחישים של פינוי כל המיון לטובת קליטת הפצועים, מיון פצועי חרדה ופצועים קלים לאתר ממוגן מתאים, העברת פצועים בינוני וקשה לניתוח והדמיות, ופינוי חולים ופצועים שניתן לשנע – אל בתי חולים אחרים. התרגיל חייב סינכרוניזציה מדוייקת בין כל הגורמים ושמירה על נתיבי תנועה פתוחים בתוך בית החולים בין המחלקות. ברמב”ם הוכן עם תחילת מלחמת “חרבות ברזל” בית החולים הממוגן התת קרקעי הגדול בישראל , עם יכולת קליטה של עד 1700 חולים. המספר הזה לא תורגל היום, אך בבית החולים ובפיקוד העורף נערכים למצב שבו תסריט של פגיעת טיל בודד עלולה להדרדר לאירוע מלחמה גדול יותר.

 

יום רביעי, 17/4/24

הודעה מעודכנת מהמרכז הרפואי לגליל

למרכז הרפואי לגליל בנהריה הובאו בשעת צהריים 18 נפגעים מהיישוב ערב אל-עראמשה שבגבול הצפוני, הסובלים מפגיעות רסיסים ומפגיעות הדף.

אחד הפצועים מוגדר במצב אנוש והועבר לאישפוז במחלקה לטיפול נמרץ כללי.

ארבעה פצועים נוספים מוגדרים במצב קשה, שלושה מתוכם הוכנסו לחדר ניתוח והפצוע הנוסף מאושפז במחלקה לטיפול נמרץ כללי.

שאר הפצועים מוגדרים במצב בינוני וקל ועוברים בדיקות בחדר המיון.

סגן מנהל המרכז הרפואי, ד”ר צבי שלג: “עם קבלת ההודעה על הגעתם הצפויה של הפצועים, נערך המרכז הרפואי בהתאם במלר”ד (מחלקה לרפואה דחופה) ובחדר ההלם, עם צוותים רפואיים וסיעודיים רבים. עם קליטת הפצועים הרבים, הוכרז נוהל אר”ן (אירוע רב נפגעים) שלב א’. אני גאה בצוותי המרכז הרפואי על עבודתם המקצועית והמסורה. כמה מהפצועים יזדקקו ככל הנראה לכמה ניתוחים ואנו נערכים להמשך טיפול ואישפוז”.

 

יום שלישי, 16/4/24

דוברות משרד הבריאות:

בהמשך לדיווחים שעלו בעקבות דיון שנערך היום (ג’, 16.4) בוועדה לביקורת המדינה, מבקש משרד הבריאות להבהיר כי הנתונים על מספר ההתאבדויות ומספר המאושפזים בקרב שורדי מסיבת הנובה – אינם מוכרים למשרד הבריאות ולמערכת בריאות הנפש ואינם נכונים.
ד”ר גלעד בודנהיימר, ראש האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות מדגיש כי “השמועות על מספרי מתאבדים ומספרי מאושפזים בקרב שורדי מסיבת הנובה, אינם נכונים וכך גם נאמר במהלך הדיון ובסופו. בנוסף, מבדיקה שנעשתה מול עמותת קהילת שבט הנובה וכן, מול גורמים נוספים שלוקחים חלק בטיפול בשורדי הנובה עלה כי נתונים אלה אינם מוכרים”.

משרד הבריאות פועל רבות בכדי לתת מענה נפשי לשורדי מסיבת הנובה, ועל כן, גובשה תכנית לטיפול בשורדי מסיבת הנובה והפסיידק יחד עם הביטוח הלאומי ומשרד הרווחה וכן החלטת ממשלה מתכללת בהובלת משרד ראש הממשלה. המשרד מזמין את שורדי מסיבת הנובה לפנות למרכז החוסן הארצי הטיפולי במטרה לקבל מענה וטיפול בהתאם לצורך 5486* המרכז פועל בימים א-ה בין השעות 08:00-20:00.

 

מנהל האחיות במשרד הבריאות והסתדרות האחים והאחיות בישראל מציינים ארוע הוקרה לאחיות ואחים שהפגינו אומץ וגבורה באירועי התופת בשבעה באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל

בחודש מאי יצוין יום האחים והאחיות הבין לאומי, היום ( יום שלישי ה- 16/4 ) ייערך אירוע בבית הנשיא להוקרה על הפגנת אומץ וגבורתם של אחיות ואחים.  בחודשים האחרונים מאז אירועי התופת של ה-7 לאוקטובר 2023, התגלו ביננו אחיות ואחים גיבורים של ממש, שלחמו על חייהם של הפצועים בזירות קרב קשות ובתנאים מאתגרים ביותר, תוך סיכון חייהם. אחיות ואחים שטיפלו באומץ ובגבורה באזרחים ובחיילים בצמתים שונים במסע הטיפולי. גבורה זו הפכה לסמל של מסירות, מקצועיות ואנושיות ואת כל אלו אנו מבקשים להוקיר.  יום האחות הבינלאומי השנה, יאיר עשייה זו של אומץ וגבורה בכל מה שהתרחש בשביעי לאוקטובר, ומשם בכל זירות הטיפול מהקרב ועד השיקום, בבריאות הנפש ובהכשרה, בצבא, באשפוז ובקהילה, בהתמודדות עם הצלת חיים ועם שכול. למעשה בכל מקום בו התגלה סיפור של אומץ וגבורה. אחיות ואחים ששמו את טובת הפצועים, השורדים, השבים ובני משפחותיהם לנגד עיניהם ועשו מעל ומעבר למצופה כדי להציל חיים ולמנוע סבל. הסיפורים המיוחדים ויוצאי הדופן יסופרו בבית הנשיא.

משרד הבריאות מפרסם נתונים על מקצוע האחיוּת בישראל ועל האחים והאחיות:

• במדינת ישראל ישנם 84,000 אחים ואחיות (עד גיל 67)
• שיעור האחיות 6.83 ל-1,000 נפש. מדובר בעלייה לעומת השנים האחרונות.
• מתוך כלל האחים והאחיות, 17.3% הם גברים.
• השנה לומדים כ-13 אלף סטודנטים לסיעוד בכלל המסלולים ובכל הארץ. חשוב לציין כי בארבע השנים האחרונות, חלה עלייה במספר הלומדים במסלולי הסבת אקדמאיים לאחיוּת.
• לאחרונה צוינה שנת העשור לאחיות ולאחים המומחים בישראל וכ-700 אחים ואחיות מומחים מחוללים שינוי במענה הטיפולי באשפוז ובקהילה. יש כיום18 תחומי מומחיות בסיעוד שמוכרים בישראל ומקנים סמכויות נרחבות. ביניהם, טיפול תומך, קהילה, פגים, סוכרת, פצע וסטומה ואי שליטה, גריאטריה, מדיניות ומנהל, כירורגיה, שיקום, פסיכיאטריה, טיפול נמרץ ילדים וארבעה תחומי מומחיות נוספים בתהליכי פיתוח: נוירולוגיה, אונקולוגיה, גסטרואנטרולוגיה ורפואה דחופה.
• ישנם 26 תחומי הכשרה על בסיסית כמו טיפול נמרץ, רפואה דחופה, חדר ניתוח ומיילדות.

בשל חשיבותם, תרומתם והשפעתם ברצף החיים של כל תושבי מדינת ישראל, מנהל האחיות הגדיר תוכנית חומש “6, 60, 7”, שכוללת: הגדלת שיעור האחים והאחיות בישראל ל-7 אחיות ל-1,000 נפש, העלאת שיעור האחיות בוגרות הקורסים העל בסיסיים ל-60% ופיתוח מומחיות קלינית והעלאת שיעור הבוגרים ל-6% מכלל האחיות. בנוסף, פועל משרד הבריאות להרחיב את עצמאותם של האחים והאחיות במתארי טיפול מגוונים, צעד שיוביל לקידום איכות הטיפול וזמינות השירות, השגת תוצאי טיפול טובים, פיתוח דרכי התערבות טיפולית מבוססי מחקר ושימוש מושכל במשאבים. כמו כן, כחלק מפיתוח וחיזוק המנהיגות באחיוּת, יפתח השנה מחזור ב’ של תוכנית נטע – מנהיגות מצמיחה שינוי בבריאות.

יום ראשון, 14/4/24

דוברות סורוקה:
מצבה של הילדה בת השבע שפונתה הלילה מהפזורה מוסיף להיות קשה ולא יציב.
היא סובלת מפגיעת ראש קשה מאד ונשקפת סכנה לחייה.

יום שבת, 13/4/24

בשל האיומים האחרונים, משרד הבריאות מפרסם את מספרי הטלפון של מרכזי החוסן ומרכזי החירום והתמיכה הרגשית של קופות החולים

כיצד להתמודד עם חרדה – סרטוני הסברה לציבור של משרד הבריאות בעברית, אמברית, רוסית וערבית

המצב הביטחוני מציב בפנינו אתגרים רבים משרד הבריאות מזכיר כי כל מי שזקוק לכך יכול לפנות למרכזי החוסן ולקופות החולים על מנת לקבל סיוע נפשי.

כלל המידע על מרכזי החירום והתמיכה הרגשית: https://datadashboard.health.gov.il/portal/dashboard/health

טלפון מרכז החוסן הארצי הטיפולי *5486
המרכז פועל בימים א-ה בין השעות 08:00-20:00

קופות חולים
מאוחדת 3833
לאומית 507*
מכבי 3555*
כללית 8703 *

סרטונים לסיוע בהתמודדות נפשית:
עברית

פרופ’ איל פרוכטר, פסיכיאטר מנהל ביה”ח מעלה הכרמל ויו״ר המועצה הלאומית לפוסט טראומה:
‏https://youtu.be/mRle9oWozRo

ורד עצמון משולם פסיכולוגית רפואית , מנהלת השרות לפסיכולוגיה רפואית מדיקל קר עם כלים כיצד כל אחד מאיתנו יכול להתמודד עם חרדה.

‏https://youtu.be/9iP-J7qIIWk

אמהרית

‏https://youtu.be/TndSIw3BWJM
רוסית

‏https://youtu.be/gbdh-aa2v8A

ערבית
פרופ סאמי חמדן פסיכולוג , הקריה האקדמית תל אביב

‏https://youtu.be/kPfGpYs-M0U

בעקבות ההיערכות הבטחונית, גם עמותת ער”ן מתגברת את קווי המוקדים בטלפון ובאינטרנט על מנת לתת מענה לכל מי שצריך סיוע נפשי ותמיכה רגשית.
אם אתן.ם או מישהו קרוב חווים חרדה, מצוקה או קושי, אל תישארו לבד – דברו איתנו. עמותת ער”ן מעניקה שירות עזרה ראשונה נפשית מצילה חיים 24/7 באנונימיות ובאופן מיידי לכל מצוקה נפשית, לקבלת סיוע נפשי חייגו 1201 ובאתר ער”ן https://www.eran.org.il/ בצ’אט, ווטסאפ 052-8451201, פורום, מייל ומסרונים.

 

עדכונים ממשרד הבריאות ודובר צה”ל לגבי מספר האזרחים והחיילים הפצועים/מאושפזים בבתי החולים

מאז תחילת המלחמה, פונו לבתי החולים ;15,333 פצועים, בקליטה סטטוס הפציעה שלהם היה 693 במצב קשה או אנוש, 1,287 במצב בינוני, 689 נפגעי חרדה ונפש ו-12,318 במצב קל. משרד הבריאות מעדכן על 151 פצועים המאושפזים בבתי החולים כעת (נכון ל-18/4/24).

מדי יום מעדכן דובר צה”ל לגבי מצב החללים, הפצועים והמאושפזים באתר הרשמי של דובר צה”לנכון ל-18/4/24, פורסמו הנתונים הבאים:

חיילים מאושפזים: פצועים קל 64, בינוני 184, קשה 31.  דובר צה”ל מדווח על 3,267 פצועים מתחילת המלחמה (לא כולל מפוני שגרה או כאלה שפונו אך לא אושפזו או הוגרה להם חומרת פציעה). מתחילת התמרון ברצועת עזה, צה”ל מדווח על 1,582 חיילים פצועים. 41 חיילים נהרגו בתאונות מבצעיות. עוד מפרסם דובר צה”ל כי מתחילת המלחמה (07.10.2023) נפלו 604 חיילים, מתוכם 260 מאז תחילת התמרון ב-27.10. 

עדכונים נוספים:

יום חמישי, 4/4/24

בהנחיית שר הבריאות, ניהל היום מנכ״ל המשרד דיון עם ראשי מערכת הבריאות ומנהלי בתי החולים בנוגע להמשך הערכות לקראת סיום חודש הרמדאן ומוכנות להסלמה בטחונית בצפון. בדיון עודכנו בתרחישים האפשריים ובכל הצעדים שנעשים על מנת שהמערכת תמשיך ותיתן מענה רפואי טוב בשעת חירום

בדיון שהתקיים היום (יום חמישי ה-4.4) בראשות מנכ״ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, התבקשו מנהלי בתי החולים וראשי מערכת הבריאות להמשיך ולהיערך לתרחיש של אירוע רב נפגעים ולתרגל את הצוותים הרפואיים, להיות ערוכים לרידוד מטופלים ולתגבור בצוותים רפואיים.

המשרד פועל בשיתוף עם גורמי הצבא ופיקוד העורף.

רמת הכוננות של מערכת הבריאות נותרת דומה בחצי השנה האחרונה מתחילת אוקטובר. עם זאת, בתי החולים צריכים להמשיך ולהיות ערוכים לפעילות כאי בודד ככל ויהיה בכך צורך.

במידת הצורך, יתגבר המשרד את בתי החולים בצפון בכוח אדם רפואי. בתי החולים קיבלו הנחייה לבנות קפסולות של צוות רפואי של אחים ואחיות ורופאים ורופאות לסיוע לבתי החולים בצפון.

בדיון עלתה סוגיית העלטה והוצגה תפיסת ההפעלה של המשרד במידה ותהיה הפסקת חשמל נרחבת במדינה. המטרה – לתת מענה למטופלים נתמכי נשימה ולמטופלים הזקוקים לטיפול שלא ניתן לתת ללא חשמל.

בנוסף, התקיימה שיחה בנוגע לתרחיש של הסלמה ביטחונית על רקע סיום חודש הרמדאן והצורך לשמור על דריכות ומוכנות לאר”ן בתקופה זו.

משרד הבריאות ממשיך ופועל מול קופות החולים על מנת שיפתחו מרפאות אחודות שיתנו מענה לכלל מבוטחי הקופות. מרפאות אלו יפתחו ככל ויהיה בכך צורך.

 

יום שלישי, 2/4/24

הודעה משותפת משרד הבריאות ומשרד הביטחון

על רקע מלחמת ‘חרבות ברזל’, משרדי הביטחון והבריאות מקימים ועדה משותפת לבחינת שיפור המענה הלאומי בתחום בריאות הנפש לנכות ונכי צה”ל ולמשפחות השכולות

הועדה תפעל לשפר את זמינות ואיכות השירותים והממשק שבין מערכת הביטחון והבריאות האזרחית; דרכים להגדלת היקף המטפלים הציבוריים והכשרת מטפלים משולבת ודרכים לשיפור המענה האשפוזי לזקוקים לכך.

מנכ”ל משרד הביטחון, אלוף (מיל’) אייל זמיר ומנכ”ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, החליטו על הקמת ועדה משותפת לקידום המענה הטיפולי הלאומי בתחום הנפש לנכי צה”ל ולבני המשפחות השכולות. מאז פרוץ מלחמת “חרבות ברזל״ חלה עלייה משמעותית בצורך של אזרחי ישראל במענים מתחום בריאות הנפש. למעלה מ- 6,800 פצועות ופצועי צה”ל ומערכות הביטחון טופלו על ידי אגף השיקום במשרד הביטחון החל מ- 7 באוקטובר, כ-21% מהם מטופלים על רקע פגיעות בנפש. פצועי “חרבות ברזל” המתמודדים בתחום הנפש מתווספים ללמעלה מ-11,000 נכי צה”ל וותיקים המתמודדים עם פגיעה נפשית, בהם כ-8,000 מתמודדים עם פוסט טראומה. עוד אלפי בני משפחות שכולות (הורים, אחים, אלמנות ויתומים) מטופלים באגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון. בטווח הזמן המיידי צופה משרד הביטחון כי הצרכים הנפשיים יתגברו ונערך לכך עם מגוון אפשרויות לטיפול ומניעה. עוד טרם ה-7 באוקטובר, מתמודדת מערכת הבריאות הציבורית עם עומסים ומחסור במטפלים בתחום הנפש, ומשרד הבריאות מפעיל תכנית לאומית שתרחיב את המענים למבוטחים בחוק ביטוח בריאות ממלכתי.

בכדי להרחיב ולשפר את המענה ולהעניק מעטפת כוללת המתבססת על מערך בריאות הנפש האזרחית לנכי צה”ל ומערכת הביטחון, בני משפחותיהם ובני המשפחות השכולות, הקימו בהחלטה משותפת מנכ”לי משרדי הבריאות והביטחון ועדה משותפת שתמליץ על מענים נוספים בתוך 90 ימים.
חברי הועדה יבחנו את אופן אספקת השירותים, זמינותם והממשק שבין מערכת הביטחון למערכת הבריאות האזרחית. כחלק משיפור המענים האשפוזיים לזקוקים לכך, הועדה תבחן הקמת מחלקות אשפוז לנכי צה”ל ומערכת הביטחון בתחום בריאות הנפש מתוך תפיסה של יצירת קבוצות טיפוליות של מטופלים שחוו חוויות דומות; הוועדה תיבחן פתרונות למחסור במטפלים – בדגש על פסיכיאטרים, ותבדוק אפשרויות להכשרת מטפלים משולבת במערכת הבריאות ובמערכת הביטחון.

בראש הועדה יעמדו במשותף שרית קדרון, סגנית בכירה לתהליכי הכרה ושיקום באגף השיקום במשרד הביטחון ונריה שטאובר מנהלת אגף כלכלה במשרד הבריאות,
חברי הועדה מטעם משרד הבריאות הינם: ד”ר גלעד בודנהיימר ראש האגף לבריאות הנפש; ליאור ברק, סמנכ”ל פיקוח על קופ”ח ושב”ן; אורלי מלכה, מנהלת תחום כלכלה ותקציב. חברי הועדה מטעם משרד הביטחון הינם: ד”ר דרור וסרמן, הרופא הראשי, אגף השיקום; נועה רופא, ראש היחידה הארצית לניהול השירותים הסוציאליים, אגף השיקום; עופרה אנצ’יו, ראש היחידה לשירותים סוציאליים, אגף משפחות הנצחה ומורשת; אורן איילון, סגן ראש אגף תקציבים וראש היחידה לתקציבי משרד הביטחון.

יום שני, 1/4/24

דוברות סורוקה:
סורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי מקבוצת כללית, ממשיך לטפל בפצועי המלחמה.
היום ה – 177 ללחימה – עדכון נפגעים.

במהלך היממה האחרונה פונו לסורוקה בפינוי רכוב ומוסק 7 נפגעים, מתוכם 1 במצב קשה, 5 במצב בינוני ו 1 במצב קל.

נכון לעכשיו מאושפזים בבית החולים במחלקות השונות 27 פצועים, 6 מהם במצב קשה.

מתחילת הלחימה פונו לסורוקה 2906 נפגעים בדרגות חומרה שונות.

יום ראשון 31/3/24

.סקר מכבי שירותי בריאות: כיצד המפונים מביתם תופסים את מצבם הרפואי?

• כשליש מהמפונים דיווחו על שינוי לרעה במצב הבריאותי שלהם
• עלייה של 35% בדיווח על שימוש בתרופות לטיפול במצבי דכאון או חרדה
• כשני שליש מהמפונים העידו כי שנתם נפגעה
• כשליש מההורים ציינו שחל שינוי לרעה בהרגלי התזונה של הילדים

סקר חדש שנערך על ידי מכבי שירותי בריאות חושף את מצבם הרפואי והנפשי של המפונים מביתם מפרוץ המלחמה, הן בצפון והן בדרום.

כשליש מהמפונים דיווחו על שינוי לרעה במצבם הבריאותי, כאשר 59% תופסים אותו כבינוני או גרוע כיום, לעומת 42% בלבד טרם פרוץ המלחמה. עוד עולה מהסקר כי 76% מהמפונים שהיה להם תור, דחו או ויתרו על תור לרופא או בדיקה רפואית שנקבעו מראש וכמחצית העידו שויתרו על בדיקות סקר.

על פי הסקר, 38% מהמפונים דיווחו כי מצבם הנפשי בינוני או גרוע – כמעט פי 3 מהמצב שקדם למלחמה (13%). כשליש מהמפונים דיווחו שהינם מוטרדים מבעיות רגשיות כל הזמן או לעיתים קרובות. בנוסף, 45% מהמפונים מרגישים שהם זקוקים לסיוע נפשי מאיש מקצוע. 70% ממי שפנה בנושא זה מטופל כיום ו-22% מרגישים שהם זקוקים לסיוע אך לא פנו לקבלו.

מפרוץ המלחמה, חלה עליה של 45% במפונים שמעידים שנוטלים תרופות לטיפול במצבי דיכאון או חרדה (במרשם או שלא), וכן 67% מהמפונים דיווחו כי חלה ירידה באיכות השינה שלהם.

כמו כן, בקרב מפונים שביצעו פעילות גופנית סדירה טרם המלחמה – כ- 50% העידו שמבצעים פחות ממנה וכ-20% העידו שהפסיקו לחלוטין. בקרב המעשנים או המעשנים לשעבר – 43% דיווחו שבעקבות המלחמה התחילו או הגבירו את תדירות העישון.

*אוכלוסיית המחקר כללה אנשים שנאלצו להתפנות מביתם לתקופה של שבועיים לפחות, כאשר 90% מהם פונו לתקופה של למעלה מחודש ימים. הסקר כלל למעלה מ-300 מרואיינים שפונו מביתם בדרום הארץ ובצפונה. הסקר נערך בחודש פברואר 2024.

 



עדכונים נוספים:

יום חמישי 8/2/24

דוברות כללית:
מסלול הכשרה ראשון של “מאמני חוסן” הסתיים
45 בוגרי התוכנית הצטרפו למערך המטפלים בבריאות הנפש בכללית וישתלבו במרפאות ברחבי הארץ. הגדלת מספר אנשי המקצוע שמיומנים להעניק מענה רגשי ונפשי הוא צו השעה. מאמני חוסן יתנו מענה למצבים קלים תוך הענקת כלים להתמודדות עם תסמינים של מצוקה רגשית.

מאמני חוסן יסייעו בהתמודדות עם מצוקות רגשיות תגובתיות ויעניקו סיוע מכוון לתסמינים של מצוקה נפשית ורגשית. הם יעבדו לצד רופאים וצוותי בריאות הנפש בקהילה. את תוכנית ההכשרה, ראשונה מסוגה בארץ שמבוססת על תוכניות ומודלים מחו”ל, הוביל המרכז לבריאות הנפש שלוותה, מקבוצת כללית, בתיאום עם משרד הבריאות.

מטרת התוכנית שזכתה לשם “עמית נפש”, על שמה של הפארמדיקית עמית מן ז”ל שנרצחה ב-7 באוקטובר במרפאת השיניים בקיבוץ בארי, להגדיל את ההיצע המטפלים בתחום הרגשי והנפשי ובכך לשפר את הזמינות לשירותי בריאות הנפש במערכת הציבורית. בוגרי המסלול הם בעלי תואר ראשון בפסיכולוגיה ובעבודה סוציאלית, פסיכולוגים מתמחים, סטודנטים לרפואה במהלך השנים הקליניות, ומטפלים בהבעה ויצירה .

אלי כהן, מנכ”ל כללית “מאמני חוסן יצטרפו למערך המטפלים בבריאות הנפש בכללית. הם משולבים במרפאות כללית ויסייעו לצוותים במרפאות במתן מענה למצבים מוגדרים בהתאם להכשרה שעברו. כללית שנמצאת בחזית העשייה מהיום הראשון למלחמה, התגייסה למאמץ הלאומי להגדלת היצע המטפלים ומסלולי הטיפול בתחום הרגשי והנפשי וזאת כדי לתת מענה לגידול הדרמטי בפניות בתחום בריאות הנפש”.

פרופ’ שלמה מנדלוביץ, מנהל המרכז לבריאות הנפש שלוותה: “התוכנית נולדה מהצורך האקוטי להעניק סיוע נפשי בעוצמה בינונית ומתונה, ולהכשיר מטפלים שיאפשרו לרבים להתמודד, באמצעים פשוטים ונגישים מתוך תיווך מקצועי ותומך, עם מגוון תסמינים ומצוקות נפשיות. התוכנית גובשה כפיתוח של מודלים הקיימים בעולם, והיא ייחודית בכך שהיא מציעה למי שמצויים במצוקה נפשית לגלות, בתוכם פנימה, את כוחות ההבראה והריפוי הטמונים בהם”.

התוכנית מעניקה לבוגרים את הסמכת כללית לתפקיד “מאמ.ן חוסן”.

יום רביעי 7/2/24

משרד הבריאות: שר הבריאות אוריאל בוסו קיים היום (יום ד’) ישיבת עבודה עם המנכ”לים של ארבע קופות החולים. במהלך הישיבה הציגו המנכ”לים את קצב יישומה של הרפורמה בהסדרי הבחירה ואת המסקנות הראשונות אחרי הוצאתה את הפועל. כמו גם, את הצעדים שנוקטות קופות החולים לשיפור הטיפול ואיכות השירות על רקע המתווה ההיסטורי להסדרת תקציבי קופות החולים. השר בוסו ביקש לשמוע ממנהלי הקופות על התהליכים והדרכים הנדרשים מצדם לקדם את התוכנית לבריאות הנפש במהירות האפשרית על מנת להגביר את המגעים והמענים לציבור.

בישיבה השתתפו מנכ”ל משרד הבריאות משה בר-סימן טוב ואנשי מקצוע נוספים מהמשרד. מנכ”לי קופות החולים בירכו את שר הבריאות על הרפורמה בהסדרי הבחירה וציינו כי מדובר בבשורה גדולה לציבור ולצמצום פערי השירות בין פריפריה למרכז.

שר הבריאות אוריאל בוסו: “מיד עם פרוץ המלחמה, עמדו קופות החולים לימין מערכת הבריאות והתגייסו על מנת לייצר את המעטפת הרפואית הנדרשת לשעת החירום. הציבור מצדיע לכם ועל כך אנו מודים לכם. נכונו לנו אתגרים משותפים רבים בתחום בריאות הנפש ובצמצום הפערים ואני סמוך ובטוח שנצליח לעמוד במשימה ולהעניק לציבור את השירות הטוב ביותר”.

מכבי שירותי בריאות (29/11):

השבוע השמיני למלחמה: עליה של כ-30% בסובלים מדיכאון וחרדה; עליה של פי 2.5 בקרב נשים לעומת גברים, עליה מורגשת גם בקרב ילדים ובני הגיל השלישי. מנכ”לית מכבי: ״אתגר מרכזי שעומד בפני מערכת הבריאות״

הבוקר (ד’) ביומה ה-54 למלחמה מפרסמת מכבי שירותי בריאות נתונים המציגים עליה משמעותית באבחנות מטופלות ומטופלים בתחום בריאות הנפש, בהקשר של דיכאון וחרדה. מהנתונים עולה כי בתום ששת השבועות הראשונים למלחמה (8/10-18/11/23) לעומת ששת השבועות שקדמו למלחמה בניקוי ימי החגים (30/7-9/9/23), קיימת עליה של 29% במספר המטופלים המאובחנים בחרדה או בדיכאון. בקרב גברים העליה הינה של 15% ועליה משמעותית יותר נצפתה בקרב נשים – 37% (הפרש של 150% בין נשים לגברים).

עוד בדקה מכבי את נתוני תקופת המלחמה לעומת התקופה המקבילה אשתקד בניקוי חגים (23/10-3/12/22), וגם כאן נצפה עליה חדה של 24% במאובחנים בחרדה או דיכאון, כאשר העליה בקרב נשים גדולה פי 3 מהעליה בקרב גברים – 31% לעומת 10% בהתאמה.

מבחינת גילים: עליה של 47% באבחנות בקרב נשים בגילאי 18-59 ו-20% בקרב הגברים בקבוצת גיל זאת בששת השבועות הראשונים למלחמה לעומת התקופה שקדמה למלחמה. עליה של 21% באבחנות בקרב בנות בגילאי 0-17 ועליה דומה של 18% בקרב בנים בקבוצת גיל זאת. כמו כן, גם בקרב גילאי 60 ומעלה נצפתה עליה של 22% בקרב נשות הגיל השלישי.

מנהלת תחום בריאות הנפש במכבי שירותי בריאות ד”ר טלי שמואלי מסבירה כי האירועים המחרידים של ה-7.10 הביאו לציבור הרחב תחושות רבות של כאב, תסכול ועצב עמוק. ״אופי האירועים חסרי התקדים מייצר תחושות קשות שמשתקפות היטב בנתוני הביקושים לצריכת שירותי בריאות הנפש ובביקוש לתרופות. מרבית הפונים זקוקים בעיקר למספר שיחות טיפוליות על מנת לרכוש כלים בסיסיים לרגיעה ומתן דגש לכוחות הפנימיים הקיימים והינם פונים לשירותי הרפואה הראשונית לקבלת סיוע בתכשירים הרגעתיים”.

מנכ”לית מכבי שירותי בריאות סיגל דדון-לוי:
״האתגר המרכזי שעומד בפני מערכת הבריאות כולה בעת הזאת הוא תחום בריאות הנפש. אירועי המלחמה גורמים לנזק נפשי רב הכולל טראומה, חרדה ודיכאון, והיקף האוכלוסייה הנפגעת גדול ובדרגות שונות של פגיעה. המענה הנפשי שנדרש בטווח המידי ושיידרש בטווח הרחוק הוא בסדרי גודל שונים מאוד מהמוכר לנו. הגדרתי את תחום זה כתחום האסטרטגי של מכבי לשנה הקרובה, ומערכת הבריאות כולה מגויסת וממוקדת לטיפול מיטבי בנושא״.

דוברות כללית (27.11):
החוזרים מהשבי אשר שוחררו מבתי החולים החלו לקבל ליווי רפואי על ידי צוותי כללית בקהילה.  כל מטופל ומטופלת (חברי “כללית”) ילוו פרטנית על ידי אחות ייעודית אשר תנהל ותרכז את צרכיהם הבריאותיים ובכלל זה: ביקורים אצל רפואי משפחה, רופאי ילדים, רופאים יועצים, בדיקות, מתן תמיכה ומעטפת רגשית ונפשית, הצטיידות במכשירי עזר רפואיים וכל צורך נוסף שיעלה.

בכללית נבנה תהליך מסודר במסגרתו צוותי הסיעוד יקבלו מראש עדכון על השחרור הצפוי. כבר בבית החולים הם נפגשים עם אחות מכללית לתיאום הצרכים בהתאם לרצון המשפחה ולצורך קבלת הסבר על התהליך הצפוי מרגע העברת המקל לכללית.

לדברי רות ברוך, ראש אגף סיעוד בחטיבת קהילה, כללית “איש צוות יהווה כאיש קשר קבוע עבור כל מטופל ויוביל את התהליך תוך שמירה על רצף טיפולי. הוא ינהל ויתכלל את כל הטיפול ויעניק את המעטפת והשירותים הנדרשים והצרכים שיעלו בדרך. אלו ימים רגישים עבורם והמטרה שלנו היא להעניק את הטיפול הרפואי, במלוא הרגישות וההבנה בסביבה אישית נוחה, בהתאם להעדפות של כל אחד ואחת. הצוותים שלנו ביניהם רופאי משפחה, רופאי ילדים וצוותי סיעוד שמכירים אותם יהיו חלק מרכזי מהתהליך הכולל, ויעניקו להם ליווי אישי וצמוד”.

ילדים ממשפחות מהדרום שפונו לחיפה והזקוקים לייעוץ אלרגי, יטופלו בנוהל מהיר במכון לאלרגיה ואימונולוגיה היחיד מסוגו בצפון במרכז הרפואי בני ציון (15/11)

המכון לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית במרכז הרפואי בני ציון, בניהולו של פרופ’ אהרון קסל, מציע מרכז לטיפול באלרגיה למזון מהתקדם והיחיד מסוגו באזור חיפה והצפון. המרכז מציע אבחון וטיפול באלרגיה למזון בילדים ומבוגרים עם אלרגיות מסכנות חיים למזונות שונים, כגון: חלב, בוטנים, ביצים, שומשום ואגוזים. במרכז מבוצעים תגרים למזון על מנת לאושש קיום אלרגיה או סבילות למזון, וכן מתבצעות בדיקות לזיהוי רגישות למזון הגורמת לדלקות במערכת העיכול.

המכון לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית במרכז הרפואי בני ציון, נבחר גם כמרכז מצוינות לטיפול באנגיואדמה תורשתית ע”י ארגון ה – ACARE

מנהל המכון לאלרגיה ואימונולוגיה במרכז הרפואי בני ציון פרופ’ אהרון קסל , “לנוכח מצב הלוחמה, המכון שלנו יקבל בתור מהיר ילדים ממשפחות מהדרום שפונו לחיפה הזקוקים ליעוץ אלרגי. לקביעת תור ניתן להתקשר לטלפון 048359039”

לפרטים נוספים, שרית, מספר סלולארי: 0525707370

ביקור שר הבריאות במטה משפחות החטופים (7/11)

שר הבריאות אוריאל בוסו הגיע היום (יום ג’) יחד עם מנכ”ל המשרד משה בר סימן טוב ואנשי מקצוע נוספים לביקור במטה המשפחות להחזרת החטופים בתל אביב. במסגרת הביקור הם נפגשו עם מנהל המטה רונן צור, מנהל מערך הרפואה של המטה פרופ’ חגי לוין ועם נציגי המשפחות.

השר בוסו ביקש לשמוע על המענה הרפואי, בדגש בנושא החוסן והליווי הנפשי שניתן למשפחות, וכיצד משרד הבריאות יוכל לסייע ולהקל על הצרכים הבריאותיים של המשפחות ועל חיזוק התמיכה בהן.

שר הבריאות אוריאל בוסו: “אין מצווה גדולה כפדיון שבויים, ומדינת ישראל פועלת בכל האמצעים כדי להחזיר את החטופים בשלום הביתה. משרד הבריאות פועל מול כל הגורמים הלוונטיים בקריאה לשחרור החטופים ובדרישה לקבל מידע בנוגע למצבם. אנו מחויבים לסייע למשפחות ולמתנדבים, נפעל לשחרר בירוקרטיה, להקל ולהבטיח שיתוף מידע רלוונטי ותמיכה ראויה בכל אחד ואחת מהם”.

בית החולים סורוקה:

הנהלת המרכז הרפואי סורוקה פועלת ללא פשרות ומוקיעה כל ביטוי של תמיכה בחמאס או של הסתה, וכל תלונה בנושא זה מטופלת במלוא החומרה.
לצד זאת, לא נקבל ביטויים מאיימים הפוגעים בציבור עובדים תוך הטחת השמצות לא מבוססות הפוגעות בתחושת הבטחון שלהם במקום העבודה.
האחות שהפיצה מידע שגוי נתבקשה למסור להנהלת בית החולים מידע שמצוי לטענתה בידיה לגבי עובדים תומכי חמאס – ועד עצם היום הזה לא הועבר על ידה שום מידע.
אנו דוחים בתוקף את הטענות ואת האמירה הבוטה כי הובאו בפני הנהלת בית החולים התבטאויות ואמירות על תמיכה בחמאס אשר “לא טופלו”!

במקום לפנות להנהלת המרכז הרפואי בתלונות קונקרטיות, ממשיכה האחות לפרסם ברשתות החברתיות הודעות הפוגעות בציבור עובדים מסור ומבטיחה לבוא איתם חשבון אישית.
אין מקום ל”משפטי שדה” ברשתות החברתיות ולא נאפשר את הדבר במסגרת המרכז הרפואי.

סורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי טיפל ומטפל במאות נפגעים מהתקפת הטרור המתועבת של חמאס מאז יום שבת ה – 7.10.23 במסירות עצומה, כתף אל כתף, של כלל עובדי בית החולים מכל המגזרים בחברה הישראלית – וזו המשימה הלאומית שעומדת לנגד עיננו.

משרד הבריאות פתח מוקד ייעודי לעקורים, למפונים ולמתפנים (1/11)

בעקבות המלחמה ישראלים רבים נעקרו, פונו או התפנו מבתיהם, ושוהים באתרי אירוח ארעיים – בתי מלון, אכסניות, קיבוצים, קרובים ומכרים והסדרי לינה נוספים.

משרד הבריאות פתח מוקד ייעודי במטרה להבטיח כי כלל האזרחים השוהים מחוץ לביתם יזכו למעטפת ומענה רפואי במקום מגוריהם הארעי, ולמשך כל תקופת השהייה. המוקד יספק מידע על אופן קבלת שירותי הבריאות השונים, בהתאם לסוג השירות המבוקש ומקום השהייה.
המשרד פועל על מנת לתת מענים מדויקים ומותאמים ואולם, במקרים בהם השירותים הקיימים והזמינים אינם מספקים מענה על הצורך, הנושא יועבר לטיפול חמ”ל מפונים ומתפנים במשרד הבריאות, במטרה לגבש מענה ממוקד.

טלפון המוקד: *5400, שלוחה 4 בשפות: עברית, ערבית, אנגלית ורוסית.
המוקד פועל בימים א’-ה’ בין השעות 08:00-18:00 וביום ו’ ובערבי חג בין השעות 08:00-13:00,

משרד הבריאות משיק ערוץ וואטסאפ בו תוכלו לקבל את החדשות, ההנחיות והמידע על השירותים השונים של משרד הבריאות (30/10)
ערוץ הווטסאפ של משרד הבריאות הוא בין הראשונים בישראל, לאחר שלאחרונה השיקה הרשת החברתית הפופולרית פיצ’ר ערוצים חדש. ערוץ הווטסאפ מצטרף לשאר ערוצי הדיגיטל של משרד הבריאות בפייסבוק, אינסטגרם, X (טוויטר), טיקטוק, יוטיוב ובטלגרם.
הצטרפו לערוץ, לחצו על הפעמון והישארו מעודכנים

כדי לעקוב אחרי הערוץ משרד הבריאות ב-WhatsApp:‏‏‏ https://whatsapp.com/channel/0029VaDG5WmGOj9kGTJ2kM2D

משרד הבריאות וקופות החולים יסייעו במתן מכשירי שיקום וניידות לתושבים שפונו או התפנו מביתם ללא המכשיר (27/10)
מכשירים אלו מהווים צורך חיוני שיסייע לאוכלוסייה הזקוקה למכשירים לצורך תפקודם היומיומי

משרד הבריאות מעדכן כי תושבים שפונו או התפנו מביתם בעקבות המלחמה, ונשארו ללא מכשירי השיקום והניידות שלהם או שהמכשיר אבד או ניזוק במהלך הפינוי, יופנו למשרד הבריאות באמצעות נציגי המשרד או קופות החולים שנמצאים במרכזי המפונים והעקורים, לקבלת מענה בנושא ולבחינת חלופה אפשרית. הבקשות יטופלו על ידי היחידה הארצית למכשירי שיקום וניידות.
אנשים עם מוגבלות שפונו מבתיהם, לא היו ברשותם מכשירים שניתנו על ידי משרד הבריאות ונזקקים כעת לאביזרי ניידות באופן קבוע על רקע מצבם הבריאותי ותפקודי, יופנו ע”י הנציגים לקופת החולים המבטחת.

במידת הצורך (או במידה ומי שזקוק למכשיר שיקום וניידות הינו תושב שהתפנה ואינו נמצא במרכזי המפונים והעקורים) ניתן לפנות למוקד “קול הבריאות” בטלפון *5400, או לשלוח שם מלא ות.ז. למייל “שיקום חירום” – Shikum_herum@MOH.GOV.IL.
ילדים ונוער מגיל 3 עד גיל 21, ייפנו לכתובת מייל במשרד החינוך: Nillyw@matya365.org.il, Nava.gelkop@matya365.org.il.

הנוהל המלא יפורסם באתר המשרד.

משרד הבריאות מעדכן את נוהל הטיפול בחטופים החוזרים מהשבי (25/10)

משרד הבריאות מעדכן כי כגורם האחראי על בריאות הנפש והגוף של החטופים, הוא מפרסם היום נוהל טיפול בחטופים שחזרו מהשבי.

לפי ההנחיות, הטיפול בחטופים שחזרו משבי יהיה במתחם נפרד מיתר המטופלים המגיעים לטיפול במלר”ד.
למתחם יכנסו משפחות החטופים, גורמי הרפואה המטפלים בהם וגורמי ביטחון בלבד.

משרד הבריאות קורא לשחרורם של כלל החטופים ומתפלל לבריאותם.

שר הבריאות אוריאל בוסו בישיבת ועדת הכספים בנושא מתן סיוע כלכלי למערכת הבריאות ולבתי החולים בעקבות המלחמה (26/10):

“מערכת הבריאות עמדה ועומדת בגבורה מיד עם פרוץ המלחמה. מערכת שקלטה כ-6,000 פצועים בכל הדרגות ועשתה עבודת קודש. הכול בזכות הצוותים הרפואיים, מנהלי ומנהלות המרכזים הרפואיים וקופות החולים, רופאים ורופאות, אחים ואחיות, שפעלו מסביב לשעון מתוך שליחות והתגייסות חסרת תקדים.

“בשעת מלחמה זו חשוב שכולם יבינו – אל לנו להבדיל בין תקציב הביטחון לתקציב הבריאות. הביטחון והבריאות חד הם. כולם מבינים שקריטי לחזק ולייצב את מערכת הבריאות. בריאות הנפש השיקום והמיגון הם הנושאים שניצבים בראש סדרי העדיפויות, זו חובתנו כמדינה”.

“אנחנו מצויים כיום באירוע בריאות הנפש הגדול ביותר שמדינת ישראל נכנסה אליו על כל המרכיבים. כל המעגלים במדינה נכנסו לתוך האירוע הזה – אזרחים מכל רחבי הארץ, חיילים, ילדים, צעירים, קשישים. כולם בקבוצת הסיכון. תחום בריאות הנפש היה בחסר עוד לפני האירוע הקשה הזה וכעת אנו חייבים לתקן את המצב ולחשוב קדימה לאתגרים הנכונים לנו. מערכת הבריאות חייבת לקבל את כל הכלים כדי להצליח להציל חיים ולהציל נפשות”.

הסדרי בחירה

בהנחיית שר הבריאות אוריאל בוסו, החל מהיום ועל פי הודעת כל קופות החולים, ייפתחו הסדרי הבחירה עבור תושבי הצפון שמקום מגוריהם 0-2 ק”מ מגבול קו העמות בצפון – באופן מלא לכלל השירותים. משמעות ההחלטה, שהתישבים יוכלו לבחור לקבל טיפול במוסד רפואי בכל הארץ. זאת, כדי לתת מענה רפואי שירותי נגיש למקום בו הם נמצאים.

מענה זה נוסף למאמצי משרד הבריאות והקופות לסייע לאוכלוסיה זו, לרבות פתיחת מרפאות על ידי הקופות ליד מתחמי המפונים ועבודה משותפת של הקופות במתן טיפול רפואי למבוטחי קופות אחרות.

משרד הבריאות פרסם הודעה על התמודדות עם טראומה ומזהיר מפני שימוש מיותר בתרופות (23/10)
מדינת ישראל מתמודדת עם אירוע רב נפגעים גופני, נפשי ולאומי מהגדולים שידענו. רבים מאיתנו סובלים ממצוקה. כולנו נדרשים לתהליך כואב ומורכב בדרך להשלמה עם אובדן, וחייבים להיעזר במעגלי התמיכה שסביבנו. ראשית בכוחותינו הפנימיים, לאחר מכן במשפחה וחברים, ולבסוף, במידת הצורך, גם באנשי מקצוע. התערבות שיחתית קצרה יכולה לעיתים להועיל, אך לפעמים צריך להעזר בפסיכותרפיה ממוקדת טראומה. שימוש בתרופות יכול לסייע לפעמים לתסמינים.
יחד עם זאת, במיוחד בשלב האקוטי, חשוב להיזהר משימוש מיותר בתרופות ללא התייעצות עם רופא, ויש להימנע משימוש באלכוהול או קנביס שעלולים להזיק.
פרופ’ איל פרוכטר, יו”ר המועצה הלאומית לפוסט טראומה מסביר
״כחלק מתגובה נורמלית בשבועות הראשונים לאחר טראומה אנו עדים לתסמינים שונים המהווים תגובה למצב החריג, וברוב המצבים התסמינים הם בני חלוף. עיקר הטיפול במצבים האלה הוא גיוס כוחות הנפש ותמיכה של הסביבה הקרובה, באופן הגורם לתסמינים לדעוך בהדרגה. ככל שישנם תסמינים שפוגעים בתפקוד, ניתן להתייעץ עם אנשי מקצוע.
אנו מדגישים כי שימוש בקנביס לא הוכח כיעיל לטיפול בשלב החריף לאחר הטראומה ואף עלול להזיק ועל כן אינו מומלץ. טיפול בקנביס מתאים רק במצבים הכרוניים ורק לאחר כישלון חלקי או מלא של טיפולים בשיחה או טיפולים תרופתיים מבוססי מחקר.”  משרד הבריאות שב ומזכיר כי ישנן מספר דרכים לקבלת סיוע נפשי, בין אם דרך מרכזי החוסן ובין אם בטיפול חינמי של שלושה מפגשים שניתן על ידי קופות החולים.

דוברות כללית:
מוקד שירות הלקוחות של כללית 2700* יפעל בסופ״ש 08:00-20:00 כדי לספק מידע שירותי לתושבי הצפון והדרום שפונו מבתיהם.

המוקד 2700* יספק מידע בנוגע לשירותים רפואים שניתן לקבל באיזור אליו התפנו התושבים כגון הצטיידות בתרופות, מוקדי רפואה דחופה, מרפאות העומדות לרשותם בסביבה וכל מידע שירותי נוסף.

לרשות לקוחות כללית שירותי און-ליין ברפואת משפחה ורפואת ילדים הפועלים בסופ״ש.

למתחם מידע מלא על שירותי כללית במלחמה
‏ https://www.clalit.co.il/he/october23war/Pages/default.aspx

חידוש מרשמים לתרופות קבועות ולמחלות כרוניות יתאפשר באמצעות שירותי האון-ליין של כללית: מפונים מביתם, מכל רחבי הארץ, יוכלו לפנות לשירות רופאי משפחה ורופאי ילדים און־ליין ולבקש לחדש מרשמים קבועים.

בנוסף, ניתן להשתמש בכל שירותי האון-ליין של כללית – אפליקציה, אתר וואטסאפ מרפאתי על מנת לחדש מרשמי תרופות.

לינק לקבלת השירות (מזדהים ומועברים ישירות לשירות רופאי און ליין)
https://e-services.clalit.co.il/onlineweb/general/login.aspx?customurlriderect=/services/doctorfemi/doctorfemi.aspx?
או באמצעות 2700*

האגודה למלחמה בסרטן מתגברת ומפעילה מוקדים טלפוניים מאוישים 24/7 עבור חולי סרטן, מחלימים ובני משפחתם במגוון שפות וכן שירות הדרכת הורים, שיעורי פעילות גופנית בזום לחולים ומחלימים, מלונית לחולי סרטן העוברים טיפולים במרכז ופיאות לחולות סרטן:

• מוקד הטלמידע של האגודה למלחמה בסרטן בשפה העברית 24/7 בשיחת חינם – 1-800-599-995

• טלתמיכה – שירות טלפוני של האגודה למלחמה בסרטן לתמיכה נפשית ראשונית בחולי סרטן ובקרובים אליהם, הנמצאים במצוקה נפשית מיידית. השרות מאויש על ידי עובדות סוציאליות 1-800-200-444

• טלמידע של האגודה למלחמה בסרטן בשפה הערבית בשיחת חינם 1-800-36-36-55

• טלמידע של האגודה למלחמה בסרטן בשפה הרוסית בשיחת חינם 1-800-34-33-44

• מוקד שירות יד להחלמה של האגודה למלחמה בסרטן לתמיכה בחולות סרטן השד 24/7 בשיחת חינם 1-800-36-07-07

• הדרכת הורים במקרים בהם אחד ההורים חולה בסרטן, השירות ניתן על ידי עובדות סוציאליות ומתמקד בתקשורת עם הילדים והתמודדות עם מצבי משבר וחולי. להרשמה ופרטים נוספים יש לפנות למחלקת שיקום ותמיכה של האגודה למלחמה בסרטן בטלפון: 03-5721678

• פאות לנשים חולות בסרטן – במסגרת הפרויקט “להיראות טוב להרגיש טוב יותר” ע”ש פרנסין רובינסון, האגודה למלחמה בסרטן מזמינה נשים חולות סרטן לקבלת פאות ללא תשלום. לתיאום פגישה ופרטים נוספים ניתן לפנות ללינדה ידעי במחלקת שיקום ותמיכה באגודה למלחמה בסרטן: בטלפון: 03-5721678

• מלונית – המעון ע”ש צ’ארלס קלור לחולי סרטן מיועד משמש בית לחולי סרטן המתגוררים במקומות מרוחקים, אך מקבלים טיפולים במכונים האונקולוגיים של המרכזים הרפואיים באזור המרכז. השהיה במלונית הממקם בגוש דן, הינה ללא תשלום בהסדר עם קופות החולים. למידע נוסף ניתן לפנות למעון קלור של האגודה למלחמה בסרטן לטלפון 03-5721623

• מרכז מידע לסיוע לחולי סרטן – האגודה למלחמה בסרטן מפעילה מוקד סיוע במימוש זכאויות במערכת הבריאות. ניתן גם לפנות למוקד בטלפון שמספרו: 1800-599-995 או לשלוח מייל אל הכתובת: help@cancer.org.il

• פעילות גופנית בזום – שיעורי יוגה, צ’י קונג וניה מקוונים של מרכזי התמיכה ‘חזקים ביחד’ של האגודה למלחמה בסרטן, המיועדים לחולים ומחלימים.

למידע נוסף, פניות במייל והרשמה לפעילויות ללא תשלום היכנסו לאתר האגודה למלחמה בסרטן בקישור הבא:
https://www.cancer.org.il/template/default.aspx?PageId=15502

________________

בכתבה שפורסמה ב”הארץ” ביום בו פרצה המלחמה כותב עידו אפרתי כי למרות היערכות בתי החולים לעבודה במתכונת חירום ואר”נים, מספר הפצועים, קצב הגעתם למוסדות ושיעור הפצועים עם פגיעות חמורות- קשות עד אנושות, הם חריגים. אפרתי מוסיף כי “הפצועים הרבים פונו באמבולנסים ובמסוקים אל בתי החולים, בזמן שפצועים רבים אחרים, חלקם במצב קשה, נותרו לכודים ביישובי העוטף שמחבלים התבצרו בהם – ולכוחות ההצלה לא התאפשר לפנות אותם”.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה