תסמונת זיקה מולדת מלווה בעליה משמעותית בסיכון לתמותה של ילדים (N Engl J Med)

זיהום אימהי בנגיף זיקה במהלך ההיריון מעלה את הסיכון של העובר לפתח מומחים מולדים חמורים ומוגבלויות משמעותיות, כולל היקף ראש קטן, אחד הסיבוכים הבולטים ביותר של הזיהום הנגיפי. מנתונים חדשים מברזיל עולה כי תינוקות עם תסמונת זיקה מולדת (Congenital Zika Syndrome) מצויים בסיכון גבוה פי 11 לתמותה, בהשוואה לילדים שנולדו ללא התסמונת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בארצות הברית, מבין הילדים שנולדו לאימהות עם זיהום בנגיף זיקה, היארעות תסמונת זיקה מולדת נעה סביב אחד מכל 20 תינוקות. גם בתינוקות שנחשפו אך לא פיתחו תסמונת זיקה מולדת תועד סיכון מוגבר להפרעות התפתחות.

במסגרת המחקר הנוכחי מברזיל בחנו החוקרים את כל לידות החי של תינוקות יחידים שתועדו בברזיל בין 2015 עד 2018 והעריכו את הסיכון לתמותה בילדים שנולדו עם תסמונת זיקה מולדת, בהשוואה לאלו שנולדו ללא התסמונת.

החוקרים עקבו אחר למעלה מ-11.4 מיליון ילדים מברזיל לאורך שלוש השנים הראשונות לחייהם, כולל למעלה מ-3,300 ילדים עם תסמונת זיקה מולדת. מהנתונים עולה כי שיעורי התמותה עמדו על 52.6 מקרי תמותה (רווח בר-סמך 95% של 47.6-58) ל-1,000 שנות-אדם בילדים עם התסמונת, בהשוואה ל-5.6 מקרי תמותה (רווח בר-סמך 95% של 5.6-5.7) ל-1,000 שנות-אדם באלו ללא התסמונת.

יחסי שיעורי התמותה בקרב ילדים עם תסמונת זיקה מולדת עמד על 11.3 (רווח בר-סמך 95% של 10.2-12.4) בהשוואה לאלו ללא התסמונת. שיעורי התמותה היו דומים בקרב ילדים שנולדו לפני שבוע 32 להיריון, אך היו גבוהים יותר לאחר מכן. בילדים שנולדו במועד תועד סיכון גבוה פי 12.9 (רווח בר-סמך 95% של 10.9-15.3) לתמותה.

ממצאי המחקר מצביעים על סיכון מוגבר לתמותה בקרב ילדים שנולדו עם תסמונת זיקה מולדת, בהשוואה לאלו ללא התסמונת ומעידים כי הסיכון נותר לאורך שלוש השנים הראשונות לחיי הילדים. ממצאים אלו מעידים על החשיבות של מניעה ראשונית של הזיהום בנשים בגיל הפוריות.

N Engl J Med, Feb 24, 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה