יעילות טיפולים כנגד תסמונת שחלות פוליציסטיות במתבגרות (J Endo Soc)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Endocrine Society מדווחים חוקרים על תוצאות סקירת אפשרויות הטיפול הזמינות למתבגרות עם תסמונת שחלות פוליציסטיות, תוך בחינת ההשפעות של הטיפול על סדירות מחזורי ווסת, הפחתת משקל ומשק הסוכר.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להשוות את ההשפעות של מטפורמין ו/או גלולות למניעת היריון בשילוב עם Pioglitazone, Spironolactone, Flutamide ו התערבויות לשינוי אורחות חיים במתבגרים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות בגילאי 11-19 שנים.

החוקרים ערכו חיפוש בספרות במאגרי Medline, Embase ו-Cochrane Central Register of Controlled Trials שפורסמו עד דצמבר 2018, ללא הגבלת שפה. שני סוקרים בחנו את הכותרות והתקצירים והעריכו את התאמת המחקרים לסקירה והשלימו מטה-אנליזה לניתוח הנתונים.

החיפוש הוביל לזיהוי 37 מחקרים אקראיים ומבוקרים, אשר כללו 2,400 משתתפות. ממטה האנליזה לא עלו הבדלים מובהקים סטטיסטית בין כלל ההתערבויות לשיפור סדירות מחזורים או מדד מסת גוף. עדויות באיכות מתונה העידו על ירידה במדדי שיעור עם התערבויות שונות, אשר כללו טיפול בתרופה יחידה או במשלב; התערבויות לשינוי אורחות חיים, מטפורמין, גלולות למניעת היריון, Spironolactone, Pioglitazone, משלב מטפורמין עם גלולות, משלב מטפורמין עם Spironolactone ומשלב מטפורמין עם Flutamide אל מול פלסבו.

עדויות באיכות מתונה העידו כי גלולות למניעת היריון הובילו להפרעה בולטת יותר במשק הסוכר, בהשוואה למטפורמין (יחס סיכויים של 2.98, רווח בר-סמך 95% של 1.02-8.96)ץ לא תועדו התערבויות שהובילו להפחתת ההפרעה במשק הסוכר.

לסיכום, בהשוואה לפלסבו, מטפורמין וגלולות למניעת היריון, כטיפול יחיד או במשלב עם התערבויות אחרות, הובילו לסדירות מחזורי ווסת או הפחתת משקל. עם זאת, השימוש בגלולות למניעת היריון הוביל להחמרת גורמי סיכון למחלות לבביות ומטבוליות. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת אפשרויות טיפול חדשות.

J Endo Soc. 2021

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה