חלק מהחיידקים האנאירוביים מלווים בסיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום (מתוך כנס ה- ECCMID)

זנים מסוימים של חיידקים אנאירוביים נקשרו עם עליה דרמטית בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום, לעיתים קרובות בתוך שנה מהזיהום, אם כי לא ברור אם מדובר בקשר סיבתי, כך טוענים חוקרים מדנמרק בעקבות תוצאות מחקר שהיה אמור להתפרסם בכנס ה-European Congress of Clinical Microbiology and Infectious Diseases בפריז.

החוקרים השלימו מחקר מבוסס-אוכלוסיה שכלל למעלה מ-2 מיליון אנשים. ממדגם זה, החוקרים אספו נתוני תרביות דם לשנים 2007-2016 ושילבו נתונים אלו עם המאגר הארצי של סרטן מעי גס ורקטום (Danish Colorectal Cancer Group Database) לזהות מקרי היארעות סרטן מעי גס ורקטום לאחר בקטרמיה.

הסיכון להיארעות סרטן מעי גס ורקטום נבחן באופן ספציפי עם זני חיידקים אנאירוביים Bacteroides, Clostridium ו-Fusobacterium. לאחר מכן, שיעורי היארעות אלו נבחנו אל מול השיעורים שנקשרו עם חיידקים לא-אנאירובים, כולל Streptococcus bovis, Escherichia coli ו-Staphylococcus aureus, כמו גם בהשוואה לתרביות דם שליליות.

החוקרים כללו 45,760 אירועי בקטרמיה, מהם 492 חולים (1.1%) אובחנו עם סרטן מעי גס ורקטום לאחר בקטרמיה, מהם 241 מקרים (0.5%) אובחנו בתוך שנה אחת.

הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום נקשר במיוחד עם מרבית הזנים האנאירוביים, בהשוואה לתרביות דם שליליות ועם E. coli ו-S. aureus. לדוגמא, זיהום ב-C. septicum לווה בסיכון גבוה פי 42 לסרטן מעי גס ורקטום בתוך שנה אחת מהזיהום וסיכון גבוה פי 21 לממאירות בכל מועד. זיהום ב-B. ovatus נקשר עם עליה של פי 13 בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום בתוך שנה אחת ועליה של פי 6 בסיכון לממאירות בכל נקודת זמן.

החוקרים מציינים כי הם אינם משוכנעים כי כל החיידקים מעורבים באופן ישיר בהתפתחות סרטן מעי גס ורקטום ומוסיפים כי ייתכן ומדובר בעוברי אורח תמימים הפולשים לדם כאשר הממאירות גורמת לסדקים בדופן המעי.  עם זאת, ייתכן ויש מקום לאלגוריתם להשלמת בדיקת קולנוסקופיה על-בסיס זני החיידקים המזוהים, בשילוב עם גיל המטופל.

מתוך כנס ה- ECCMID

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה