טיפול הורמונאלי חליפי לאחר-מנופאוזה או גלולות למניעת היריון מלווים בסיכון מוגבר לקוליטיס מיקרוסקופית כרונית (Gastroenterol)

בנשים הנוטלות טיפול הורמונאלי חליפי לאחר-מנופאוזה או באלו הנוטלות גלולות למניעת היריון ייתכן סיכון מוגבר לקוליטיס מיקרוסקופית כרונית (Chronic Microscopic Colitis), כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Gastroenterology.

החוקרים אספו נתונים אודות 121,706 אחיות בארצות הברית במחקר NHS (Nurses’ Health Study), שהשיבו שאלוני בריאות בדואר כל שנתיים משנת 1976 וכן 116,684 אחיות במחקר NHS II, שעשו כן משנת 1989.

החוקרים זיהו 275 מקרים של קוליטיס מיקרוסקופית במהלך מעקב של מעל חמישה מיליון שנות-אדם עד שנת 2014 במחקר NHS ועד שנת 2015 במחקר NHS II.

בהשוואה לאלו שמעולם לא נטלו טיפול הורמונאלי לאחר-מנופאוזה, שימוש קודם או נוכחי בטיפול זה נקשר עם סיכון מוגבר משמעותית לקוליטיס מיקרוסקופית (יחס סיכון מתוקן של 1.95 ו-2.64, בהתאמה).

טיפול ממושך יותר לווה בסיכון מוגבר ומרווח זמן ארוך יותר מהפסקת הטיפול לווה בסיכון מופחת. הקשרים הללו לא השתנו לפי סוגים שונים של המחלה.

טיפול אי-פעם בגלולות למניעת היריון לווה בסיכון מוגבר משמעותית לקוליטיס מיקרוסקופית (יחס סיכון מתוקן של 1.57).

החוקרים לא זיהו קשר בין הופעת קוליטיס מיקרוסקופית ובין גיל בעת מחזור ווסת ראשון, לידה ראשונה, או מנופאוזה, או עם ולדנות או סוג מנופאוזה.

ממצאים אלו מעלים את האפשרות כי טיפול הורמונאלי הינו גורם סיכון לקוליטיס מיקרוסקופית. בנשים עם אבחנה של קוליטיס מיקרוסקופית תחת טיפול הורמונאלי חליפי, יש לשקול הפסקת הטיפול ההורמונאלי בנוסף לבדיקות סקר לטריגרים תרופתיים אחרים.

החוקרים ממליצים להשלים מחקרים נוספים להערכת המנגנונים בבסיס הקשר הנ”ל.

Gastroenterol 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה