האם תוספת IVUS או OCT להנחיית התערבות כלילית מילעורית מובילה לשיפור הישרדותי? (JACC Cardiovasc Interv)

מתוצאות מחקר עוקבה גדול עולה כי תוספת הדמיה תוך-כלית לאנגיוגרפיה כלילית עשויה לסייע בשיפור מיקום הצבת תומכנים כליליים, כפי שהוכח במחקרים רבים וגם להפחית את הסיכון באשפוז ולשפר את ההישרדות ארוכת הטווח. במאמר שפורסם בכתב העת JACC: Cardiovascular Interventions  מדווחים החוקרים כי התועלת תועדה בחולים שהשלימו התערבות כלילית מילעורית תחת הנחיית OCT (Optimal Coherence Tomography) או IVUS (Intravascular Ultrasound), בהשוואה לאנגיוגרפיה סטנדרטית.

מדגם המחקר כלל 87,166 חולים שהשלימו התערבות כלילית דחופה או אלקטיבית בתשעה מרכזים בלונדון, בין השנים 2005-2015. הפרוצדורה כללה הנחיית OCT ב-1.3% מהמקרים, הנחיית IVUS ב-12.6% והנחיית אנגיוגרפיה בלבד ביתר 86% המקרים.

החוקרים מדווחים כי השיעורים הלא-מתוקנים של תמותה מאוחרת בחולים בהם בוצעה הפרוצדורה בהנחיית OCT היו נמוכים יותר משמעותית (7.7%), בהשוואה לפרוצדורות בהנחיית IVUS או אנגיוגרפיה בלבד (12.2% ו-15.7%, בהתאמה). ההבדל נותר מובהק סטטיסטית לאחר תקנון רב-משתני בהשוואת התערבות בהנחיית OCT לעומת אנגיוגרפיה בלבד, אך לא בהשוואת פרוצדורה בהנחיית OCT לעומת IVUS.

החוקרים מדווחים כי בהשוואת התערבות כלילית בהנחיית OCT לעומת אנגיוגרפיה בלבד, יחס הסיכון עמד על 0.48 (p=0.001), בהשוואת התערבות בהנחיית IVUS לעומת אנגיוגרפיה בלבד יחס הסיכון עמד על 0.72 (p=0.012), ובהשוואת OCT או IVUS אל מול אנגיוגרפיה בלבד נרשם יחס סיכון של 0.63 (p=0.0001).

החוקרים מציינים כי השימוש ב-OCT עלה לאורך עשר שנות המחקר, עם עליה בקצב שונה בין מרכזים שונים. עם זאת, הקשר המשמעותי בין שיטות ההדמיה נותר מובהק גם בניתוחים סטטיסטיים נוספים שלקחו בחשבון את שנת הפרוצדורה.

שני ניתוחים סטטיסטיים שכללו התאמה של החולים לתקנון להטיות אפשריות, הדגימות תוצאות פחות או יותר דומות מבחינת התמותה: יחס סיכון של 0.39 בהשוואת OCT מול אנגיוגרפיה והבדל לא מובהק סטטיסטית בין פרוצדורות בהנחיית OCT או IVUS.

בניתוח המותאם, שיעור סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים באשפוז (תמותה, אוטם לבבי עם גלי Q, התערבות כלילית חוזרת, אירועים נוירולוגיים, או מעקף כלילי דחוף) היה נמוך יותר משמעותית בעקבות פרוצדורות בהנחיית OCT, בהשוואה לאנגיוגרפיה בלבד (0.8% לעומת 2.0%). ההבדל נבע בעיקר משיעור נמוך יותר של מקרי תמותה ואוטם לבבי עם גלי Q בקבוצת ההתערבות בהנחיית OCT.

עם זאת, באותו ניתוח מותאם לא תועדו הבדלים משמעותיים בין התערבויות בהנחיית OCT ו-IVUS בהערכת התוצא המשולב באשפוז או כל אחד מהמרכיבים הפרטניים של תוצא זה.

שתי גישות ההדמיה התוך-כלית היו עדיפות על-פני אנגיוגרפיה בלבד, אך החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר אילו חולים ואיזו אנטומיה כלילית הכי מתאימה ל-OCT או IVUS.

JACC Cardiovasc Interv. Published online July 14, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה