מאפיינים המסייעים בזיהוי חולים עם מחלת לב כלילית המתאימים לטיפול ICD שאינם עונים על הקריטריונים לטיפול לפי ההנחיות הנוכחיות (JAMA Cardiol)

במחקר עוקבה חדש זיהו חוקרים סמני סיכון העשויים לסייע בזיהוי מועמדים טובים לטיפול ICD (Implantable Cardioverter Defibrillator) מבין חולים עם מחלת לב כלילית שאינם עונים על הקריטריונים לטיפול על-פי ההנחיות הנוכחיות.

מדגם המחקר כלל 5,761 מבוגרים מ-135 מרכזים בארצות הברית וקנדה, שלקחו חלק במחקר PRE-DETERMINE. מבין כלל המשתתפים, 80% היו בסיווג NYHA I בתחילת המחקר; מקטע הפליטה הממוצע שלהם עמד על 52% וגיל המשתתפים הממוצע עמד על 62 שנים.

המשתתפים במחקר היו במעקב לאורך חציון של 3.9 שנים. שיעורי ההיארעות המצטברים של מוות פתאומי עקב הפרעת קצב ומוות פתאומי מסיבות אחרות עמדו על 2.1% ו-7.7%, בהתאמה. בכלל המדגם, מוות פתאומי עקב הפרעת קצב היווה חמישית ממקרי התמותה, אך שיעור זה השתנה בין תתי-קבוצות ועמד על 14% באלו עם סיווג NYHA של II ועל 49% באלו שהיו מתחת לגיל 60.

הסיכון למוות פתאומי על-רקע הפרעת קצב עלו ל-71% והסיכון למוות פתאומי על-רקע סיבות אחרות עלה ל-44% לכל ירידה של 10% במקטע הפליטה של חדר שמאל. הסיכון למוות פתאומי שאינו על-רקע הפרעת קצב עלה באופן הדרגתי עם החמרת סיווג NYHA והיה משמעותי בכל ארבע הקטגוריות. אך הסיכון למוות פתאומי על-רקע הפרעת קצב היה מוגבר משמעותית בנוכחות סיווג NYHA של III ו-IV בלבד.

מצבים אחרים העשויים לשמש לריבוד הסיכון כוללים סוכרת ופרפור פרוזדורים, אשר שניהם זוהו כמנבאים משמעותיים של מוות פתאומי על-רקע הפרעת קצב ומוות פתאומי על-רקע סיבות אחרות, אך עוצמת ניבוי מוות פתאומי שאינו על-רקע הפרעת קצב הייתה גבוהה למעלה מפי שלוש.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להרחיב את השימוש בהתקנים אלו בחולים שאינם עונים על הקריטריונים המומלצים כיום של הפרעה בתפקוד סיסטולי של חדר שמאל. יש לקחת בחשבון את גיל החולים, חומרת אי-ספיקת לב ומקטע פליטה בטווח הביניים, כמשתנים העשויים לסווג טוב יותר את הסיכון להפרעות קצב.

JAMA Cardiol. Published online May 2, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה