השוואת תוצאות ניתוח מעקפים עם שתל וריד ספנה לעומת שתל עורק רדיאלי (N Engl J Med)

במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בהשוואה לשימוש בשתל וריד ספנה, השימוש בשתל עורק רדיאלי בניתוח מעקפים של העורקים הכליליים הוביל לשיעור נמוך יותר של סיבוכים לבביים ושיעור גבוה יותר של שתל פתוח לאחר חמש שנות מעקב.

החוקרים השלימו ניתוח נתונים ממחקרים אקראיים ומבוקרים להשוואת שתל עורק רדיאלי לעומת שתל וריד ספנה בניתוחי מעקפים.

החיפוש העלה שישה מחקרים והתוצא העיקרי כלל משלב של תמותה, אוטם לבבי, או רה-וסקולריזציה חוזרת. התוצא המשני העיקרי היה שיעור השתלים הפתוחים באנגיוגרפיה במהלך המעקב.

מדגם המחקר כלל 1,036 חולים (534 חולים בהם בוצע שתל עורק רדיאלי ו-502 חולים לאחר שתל וריד ספנה). לאחר מעקב ממוצע של 60 חודשים, ההיארעות של סיבוכים לבביים הייתה נמוכה יותר משמעותית עם שתל עורק רדיאלי, לעומת שתל וריד ספנה (יחס סיכון של 0.67). בבדיקת אנגיוגרפיה במהלך המעקב, השימוש בשתל עורק רדיאלי לווה בסיכון נמוך יותר משמעותית לחסימה (יחס סיכון של 0.44). בהשוואה לשתל וריד ספנה, השימוש בשתל עורק רדיאלי לווה בהיארעות נמוכה יותר מספרית של אוטם לבבי (יחס סיכון של 0.72) והיארעות נמוכה יותר של רה-וסקולריזציה חוזרת (יחס סיכון של 0.50), אך ללא הבדל בשיעורי התמותה מכל-סיבה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בהשוואה לשתל וריד ספנה, ניתוח מעקפים עם שתל עורק רדיאלי לווה בשיעור נמוך יותר של סיבוכים לבביים ושיעור גבוה יותר של שתל מתפקד לאחר חמש שנות מעקב.

N Engl J Med, April 30, 2018

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה