חשיבות ייעוץ לנשים אודות עליה במשקל במהלך ההיריון

על נשים הרות או אלו המתכננות להרות לדעת מהו היקף העליה במשקל הגוף המומלץ במהלך ההיריון. אחרת, נשים אלו מצויות בסיכון לעליה קטנה או גדולה מדי במשקל הגוף במהלך ההיריון, כאשר לשני המצבים השלכות שליליות באם ובעובר.

החוקרים מסבירים כי היקף העליה במשקל במהלך ההיריון, המכונה GWG (Gestational Weight Gain) נקשר עם סיבוכים רפואיים באם ובעובר. עליה קטנה מדי במהלך ההיריון מעלה את הסיכון ללידת תינוקות קטנים, העלולים לסבול מסיבוכים במהלך הינקות וגם בשלב מאוחר יותר בחייהם. מצד שני, עליה רבה מדי במשקל מעלה את הסיכון ללידת תינוק גדול לגיל היריון, עם סיכון מוגבר לניתוח קיסרי והשמנה בילדות.

בשנת 2009, ה-IOM (Institute of Medicine) פרסם הנחיות עדכניות לעליה המומלצת במשקל הגוף במהלך ההיריון, על-בסיס מדד מסת הגוף לפני ההיריון. בנוסף, הומלץ לנשים בעלות עודף-משקל או השמנת-יתר לנסות ולהגיע למדד מסת גוף תקין טרם ההפריה בשל עדויות בספרות לפיהן מדד מסת הגוף לפני ההיריון הינו גורם מנבא בלתי-תלוי לסיבוכים רבים בהיריון.

מהערכת המצב בקרב נשים בארצות הברית עלה כי רק 21% מהנשים עלו מעט מדי במשקל הגוף במהלך ההיריון; כשליש עלו במשקל בהיקף המומלץ ויתר הנשים עלו יותר מדי במשקל גופן, כאשר הסיכון הגבוה ביותר לעליה עודפת במשקל תועד בנשים בעלות עודף-משקל והשמנה.

במחקר עדכני יותר, נשים מארבע מדינות נשאלו אם הרופאים שלהן שוחחו עימן בנושא עליה במשקל במהלך ההיריון. מהסקר עלה כי 26% מהנשים דיווחו כי לא קיבלו כל עצה בנושא ושיעור דומה דיווח על עצה התואמת להמלצות ה-IOM. כ-15% מהנשים דיווחו כי נמסר להן שמומלצת עליה קטנה מזו שנקבעה בהמלצות ה-IOM. חלק קטן מהנשים הודו כי לא הצליחו לזכור כל המלצה בנושא עליה במשקל.

בסיכומו של דבר, 31.5% מהנשים הללו עלו במשקל באופן הולם, בעוד ש-22.6% לא עלו מספיק במשקל וב-45.9% תועדה עליה במשקל מעבר למומלץ בהמלצות ה-IOM.

גם בקרב נשים שקיבלו ייעוץ הולם באשר לעליה במשקל, למעלה מ-40% לא הצליחו לעמוד בטווחי המומלצים לעליה במשקל במהלך ההיריון. מדובר בנקודה חשובה מאחר ומסייעת לנשים להיות מודעות יותר להמלצות בנושא עליה במשקל בשלב מוקדם, כאשר הן יכולות לנקוט בצעדים הנדרשים מתחילת ההיריון.

תזונה ופעילות גופנית במהלך ההיריון עשויות להפחית את הסיכון לעליה עודפת במשקל במהלך ההיריון. ברוב הנשים, בטרימסטר הראשון אין דרישה לתוספת קלוריות לשימור ההיריון, בעוד שבטרימסטר השני ישנה דרישה לתוספת 340 קלוריות ביום ובטרימסטר השלישי נדרשת תוספת של 450 קלוריות ביום. בדומה לאוכלוסיה הכללית, ההמלצות התזונתיות כוללות צריכת פירות וירקות, דגנים מלאים ובשר רזה.  אין גם הבדלים בהמלצות בנושא פעילות גופנית בנשים הרות מומלץ על 150 דקות בשבוע של פעילות גופנית בעצימות מתונה.

עליה בהתאם להמלצות במשקל הגוף במהלך ההיריון חשובה להבטחת היריון תקין, כמו גם הבטחת הבריאות של האם והיילוד בטווח הארוך.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה