הסיכון להישנות סרטן שד נותר גם שנים רבות לאחר הטיפול הראשוני (N Engl J Med)

במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים כי הסיכון להישנות סרטן שד נותר זמן רב לאחר השלמת הטיפול הראשוני, כאשר ממחקר חדש עולה כי 20 שנים לאחר האבחנה הראשונית, עדיין קיים סיכון מתמשך ויציב להישנות מחלה גרורתית. הסיכון האבסולוטי, המצטבר, להישנות סרטן שד גרורתי או מרוחק בקרב נשים עם סרטן שד חיובי לקולטנים לאסטרוגן נע בין 10% עד 41% עם הזמן, בתלות במאפייני המחלה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מתן טיפול הורמונאלי למשך חמש שנים מפחית משמעותית את שיעורי הישנות במהלך ולאחר טיפול בנשים עם סרטן שד בשלב-מוקדם, חיובי לקולטנים לאסטרוגן. הרחבת משך טיפול זה מעבר לחמש שנים מספקת הגנה נוספת אך כרוכה בתופעות לוואי נוספות. נתונים אודות הסיכון האבסולוטי להישנות מרוחקת במידה ומפסיקים טיפול לאחר חמש שנים עשויים לסייע בקביעת הצורך בהארכת משך הטיפול.

החוקרים השלימו מטה-אנליזה שכללה 88 מחקרים עם סך כולל של 62,923 נשים עם סרטן שד חיובי לקולטנים לאסטרוגן, שהיו ללא-מחלה לאחר חמש שנות טיפול אנדוקריני מתוכנן ובחנו את התוצאות במהלך 5-20 שנים.

הישנות סרטן שד תועדה בשיעור קבוע לאורך תקופת המחקר בין 5 ועד 20 שנים. הסיכון להישנות מרוחקת עמד בקורלציה משמעותית עם קוטר הגידול הראשוני ומעורבות קשריות לימפה. בקרב נשים עם מחלה בשלב T1, הסיכון להישנות מרוחקת עמד על 13% ללא מעורבות קשריות לימפה ועל 20% עם מעורבות של 1-3 קשריות לימפה ו-34% עם מעורבות 4-9 קשריות לימפה; בקרב אלו עם מחלה בשלב T2, הסיכונים המקבילים עמדו על 19%, 26% ו-41%, בהתאמה. הסיכון לתמותה עקב סרטן שד היה גם כן תלוי במעורבות קשריות לימפה, אך לא כך היה באשר לסיכון לסרטן שד נגדי.

בנוכחות נתוני קוטר הגידול ומעורבות קשריות לימפה, דרגת הגידול ודרגת Ki-67, המצויים בקורלציה הדוקה האחד עם השני, היו בעלי ערך מנבא מתון בלבד של הישנות מרוחקת, אך הנתונים אודות קולטנים לפרוגסטרון ו-HER2 לא ניבאו הישנות מרוחקת.

במהלך תקופת המחקר בין 5-20 שנים, הסיכון האבסולוטי להישנות מרוחקת בקרב נשים עם מחלה בשלב T1 וללא מעורבות קשריות לימפה עמד על 10% באלו עם מחלה בדרגה נמוכה, 13% באלו עם מחלה בדרגה בינונית ו-17% באלו עם מחלה בדרגה גבוהה; הסיכונים המקבילים להישנות או סרטן שד נגדי עמדו על 17%, 22% ו-26%, בהתאמה.

לאחר חמש שנות טיפול אנדוקריני אדג’וונטי, הישנות סרטן שד עדיין תועדה בשיעור קבוע לאורך תקופת המחקר בין חמש ועד עשרים שנים. הסיכון להישנות מרוחקת עמד בקורלציה הדוקה עם קוטר הגידול הראשוני ומעורבות קשריות לימפה ונע בין 10-41%.

N Engl J Med. Published online November 9, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה