שכיחות גבוהה של סיבוכי דמם שנים לאחר פרוצדורת TAVR (מתוך J Am Coll Cardiol Intv)

ממחקר חדש שבחן נתונים מעבר לסיבוכי דמם באתר הצנתור, הזוכים לתשומת לב רבה בימים הראשונים לאחר פרוצדורת TAVR (Transcatheter Aortic Valve Replacement), עולה כי קרוב לאחד מכל שלושה חולים מאובחן עם דימום עד חמש שנים לאחר TAVR. בנוסף, שיעורי התמותה עלו באופן עקבי מ-49% בחולים ללא דימום ל-59% באלו עם דימום באתר הצנתור ול-73% במקרים של דימום מעבר לאתר הצנתור, בעיקר עקב דימום ממערכת העיכול ודימום פריקרדיאלי.

מדגם המחקר כלל 926 חולים לאחר TAVR בין 2007 ועד 2014. הערכת סיבוכי דמם התבססה על קריטריוני Valve Academic Research Consortium 2. התוצא העיקרי היה תמותה מכל-סיבה לאחר עד חמש שנות מעקב.

מהנתונים עולה כי 285 חולים (30.7%) אובחנו עם לפחות אירוע דמם אחד (מינורי, מג’ורי, או מסכן-חיים) לאורך עד חמש שנות מעקב. בהשוואה לחולים ללא סיבוכי דמם, הסיכון המתוקן לתמותה מכל-סיבה היה גבוה יותר משמעותית בקרב חולים עם דימום באתר גישת הצנתור (יחס סיכון של 1.34) וסיבוכי דמם מעבר לאתר גישת הצנתור (יחס סיכון של 2.08). עם זאת, דימומים מעבר לאתר הגישה לצנתור לוו בסיכון גבוה יותר משמעותית לתמותה, בהשוואה לדימומים באתר הצנתור (יחס סיכון של 1.56).

מניתוח רב-משתני עלה כי מין נקבה נקשר בקשר מובהק עם דימומים באתר הגישה לצנתור, בעוד שמחלת כליות כרונית ומדד Society of Thoracic Surgeons נקשרו בקשר מובהק עם דימומים מעבר לאתר הגישה לצנתור.

בקרב חולים עם היצרות חמורה של מסתם הוותין שהשלימו פרוצדורת TAVR, דימומים באתר הגישה לצנתור ובאתרים אחרים נקשרו בקשר מובהק ובלתי-תלוי עם סיכון מוגבר לתמותה, כאשר הסיכון הגדול ביותר תועד על-רקע דימומים שאינם באתר גישת הצנתור.

J Am Coll Cardiol Intv 2017; 10:1436-1446

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה