יתרונות התערבויות המתמקדות בתפישת כאב ולא בעוצמת כאב (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-APS)

מודל התערבות חדש לניהול-עצמי של כאב על-רקע ממאירות, המתמקד בתפישת כאב נמצא יעיל בטיפול באפריקאים-אמריקאים עם כאב על-רקע ממאירות במחקר חדש, שתוצאותיו פורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Pain Society.

התערבויות לשיפור תפישת כאב על-פני כאב עשויות להביא לשיפור המצב התפקודי ע”י הפחתת כאב ומצוקה על-רקע כאב.

התכנית מתמקדת בשלושה מרכיבים: טיפול תרופתי, תמיכה בכאב והיבטים הנוגעים לחיים עם כאב. ההתערבות ניתנת ע”י אחות מיומנת והמרכיבים כוללים ביקורי בית וביקורים טלפוניים עם המטופלים. לדוגמא, מרכיב טיפול תרופתי מלמד אודות חשיבות ניהול כאב, תפישות שגויות של כאב, סוגי משככי כאבים, טיפול בתופעות לוואי ושימוש יעיל במשככי כאבים.

במסגרת המחקר הנוכחי נכללו 236 אפריקאים-אמריקאים, בגיל ממוצע של 56.2 שנים, ממרכז לטיפול מקיף בסרטן. המשתתפים חולקו באקראי לקבוצת התערבות, כולל ביקורי בית וביקורים טלפוניים (180 חולים) או ביקורי בית וביקורים טלפוניים ע”י אחות לאיסוף נתונים בלבד וללא ההתערבות עצמה (130 חולים). ביקורי בית נערכו לאחר שבועיים, ארבעה ושישה שבועות וביקורים טלפוניים נערכו לאחר שלושה וחמישה שבועות.

בתחילת הכאב, דרגת הכאב הממוצע במהלך 24 השעות האחרונות עמדה על 5.81 בסולם BPI (Brief Pain Inventory). לאחר 7 ו-12 שבועות, החולים בקבוצת ההתערבות דיווחו על שיפור משמעותי בכל המדדים, בהשוואה לתחילת המחקר. השיפור הגדול ביותר תועד במרכיב חיים עם כאב (6.4%), לאחריו בטיפול תרופתי (5.9%) ותמיכה בכאב (2.7%). החוקרים לא זיהו שינויים נוספים לאחר 12 שבועות, עדות להשפעה הממושכת של ההתערבות.

בחולים בקבוצת ההתערבות תועדה עליה משמעותית במדדי תפישת בקרת כאב והשינויים נקשרו עם שיפור בתוצאי כאב, מצוקה על-רקע כאב ומצב תפקודי. כצפוי, השינויים בקבוצת הביקורת היו הרבה יותר קטנים ולא-משמעותיים.

שלושת המרכיבים של ההתערבות תוכננו כל-אחד באופן ספציפי בדגש על הדרכת החולים אודות ההיבטים השונים המשפיעים על הכאב ומשחקים תפקיד בתפישת בקרת כאב.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-APS

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה