רופאים רבים בארצות הברית אינם מקפידים על ההנחיות לבדיקות סקר לסרטן שד (JAMA Intern Med)

חלק גדול מהרופאים בארצות הברית אינם מקפידים על קיום ההנחיות מבוססות-עדויות לבדיקות סקר לסרטן שד וממשיכים להמליץ על בדיקות סקר ממוגרפיה לנשים בהן הסיכון לנזק עולה על הסיכון לתועלת, כך עולה מתוצאות סקר ארצי חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine.

כיום, ישנם הבדלים בהמלצות של איגודים גדולים בכל הנוגע לביצוע בדיקות ממוגרפיה. בשנת 2015, ה-ACS עדכן את ההנחיות וכלל המלצה לבדיקות סקר שנתיות לנשים בגילאי 45-55 שנים, עם המשך בדיקות כל שנתיים לאחר מכן. בהנחיות העדכניות מטעם ה-USPSTF בשנת 2016 נקבעה המלצה לבדיקות סקר כל שנתיים של נשים בגילאי 50-74 שנים. ה-ACOG פרסם הנחיות לפיהן יש להשלים בדיקת סקר ממוגרפיה כל שנה החל מגיל 40 שנים.

במסגרת מחקר CanS-NET נשלח סקר בדואר האלקטרוני בין מאי עד ספטמבר 2016 למדגם ארצי של 1,665 רופאים ראשוניים וגניקולוגים שנבחנו באקראי מתוך מאגר ה-American Medical Association Physician Masterfile. רופאים ראשוניים כללו פנימאים ורופאי משפחה שסיפקו טיפול ראשוני או טיפול גניקולוגי כללי לנשים בגילאי 40 שנים ומעלה.

הרופאים נשאלו אם נהגו להמליץ על בדיקות ממוגרפיה שגרתיות כסקירה לנשים ללא סיפור משפחתי של סרטן שד וללא בעיות קודמות בשד. החוקרים התמקדו בנשים בגילאי 40-44 שנים, 45-49 שנים ו-75 שנים ומעלה עבורן ההנחיות היו סותרות. הרופאים נשאלו עוד על הנחיות של אילו איגוד הם הסתמכו ומהם המרווחים בין בדיקות סקר עליהם נהגו להמליץ.

שיעורי התגובה עמדו על 52% והגיל הממוצע של המשיבים עמד על 52 שנים. מרבית הרופאים היו בעלי ניסיון של 20 שנים ומעלה וקרוב לשלושה-רבעים מהמשתתפים היו רופאים ראשוניים.

מהנתונים עולה כי 81% מהרופאים הראשוניים המליצו על בדיקות ממוגרפיה כסקירה לנשים בגילאי 40-44 שנים, למרות שאלו אינן מומלצות ע”י ה-USPSTF או ה-ACS. גניקולוגים נטו עוד יותר להמליץ על בדיקות סקירה לנשים בכל קבוצות הגיל. הדבר היה משמעותי במיוחד בנשים בגילאי 40-49 שנים ובאלו בגילאי 75 שנים ומעלה. מבין הרופאים שהמליצו על בדיקות סקר, 62.9% המליצו על בדיקות שנתיות לנשים בגילאי 40-44 שנים, 66.7% המלחיצו על בדיקות לנשים בגילאי 45-49 שנים ו-52.3% עשו כן לנשים בגילאי 75 שנים ומעלה.

20.6% מהנשאלים דיווחו כי הסתמכו על הנחיות ה-ACOG, 23.8% התבססו על הנחיות ה-ACS ו-22.9% על הנחיות ה-USPSTF. באופן לא-מפתיע, רופאים שהתבססו על הנחיות ה-ACS וה-ACOG נטו מעט יותר מאלו שהתבססו על הנחיות ה-USPSTF להמליץ על בדיקות סקר לנשים צעירות יותר.

עם שינוי ההנחיות לבדיקות סקר לסרטן שד והמלצה על פחות בדיקות סקירה, בפרט בנשים צעירות או מבוגרות יותר, התוצאות עשויות להיות הפוכות לאלו שעלו מהסקר הנוכחי. על רופאים לעבוד עם המטופלות במטרה לסייע להן לקבל את ההחלטות הנכונות להן בכל הנוגע לבדיקות סקר לסרטן שד.

JAMA Intern Med. Published online April 10, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה