נתונים חדשים תומכים בכך שמוטאציות לממאירויות נובעות בעיקר ממזל רע (Science)

לפני כשנתיים חלה סערה תקשורתית כאשר מחקר שפורסם בכתב העת Science הציע כי מחלות ממאירות רבות עשויות להתפתח עקב מוטאציות אקראיות, או פשוט “מזל רע”. ממצאים אלו הובילו לדיון ער ושאלות רבות בנוגע לשיטות והחישובים שהובילו למסקנות אלו וכעת מפרסמים החוקרים מחקר שני בנושא, התומך במסקנות הקודמות.

במחקר החדש ניסו החוקרים לבחון את אחוז המוטאציות בגידולים ממאירים הנובעים מטעויות בעותקי דנ”א. הם בחנו את המוטאציות שהובילו לגדילה אבנורמלית של תאי גידול ב-32 סוגי סרטן. בהמשך הם פיתחו מודל מתמטי שהתבסס על נתוני ריצוף דנ”א מ-Cancer Genome Atlas ונתונים אפידמיולוגיים ממאגר Cancer Research UK.

מהממצאים עלה כי שתי מוטאציות קריטיות, או יותר, נדרשו לרוב לפני התפתחות ממאירות. מוטאציות אלו עשויות לנבוע מטעויות אקראיות בעותקי דנ”א, גורמים סביבתיים ו/או תורשה.

החוקרים מצאו עוד תרומה משתנה של טעויות אקראיות וגורמים תורשתיים/סביבתיים בסוגים השונים של המחלות הממאירות שנבחנו. לדוגמא, בתאי סרטן לבלב, המודל המתמטי מצא כי כאשר שילבו יחד מוטאציות קריטיות, 77% נבעו מטעויות אקראיות בעותקי דנ”א. מנגד, רק 18% מאלו היו מיוחסות לגורמים סביבתיים ו-5% לגורמים תורשתיים.

באשר לממאירות של הערמונית, מוח, או עצמות, החוקרים מדווחים כי למעלה מ-95% מהמוטאציות נובעות מטעויות אקראיות במספר העותקים.

התרחיש במקרים של סרטן ריאות הוא שונה. בסוג ממאירות זה, 65% מכלל המוטאציות מיוחסות לגורמים סביבתיים, בעיקר עישון. רק 35% מהמוטאציות נובעות מטעויות במספר עותקי דנ”א ולתורשה מרכיב לא ידוע בגידולים אלו.

החוקרים משערים כי 66% מבין 32 הגידולים שנבחנו נובעים מטעויות בעותקי דנ”א, כאשר רק 29% מהמקרים מיוחסים לגורמים סביבתיים או אורחות חיים ו-5% מיוחסים לגורמים תורשתיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי מרבית הגידולים הממאירים מתפתחים עקב שינויים אקראיים, או “מזל רע”, בדומה למסר שעלה במאמר הקודם שלהם.

Science. Published online March 24, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה