באיזו תרופה ביולוגית להתחיל טיפול בסרטן המעי הגס ? תלוי באיזה צד הגידול/מאמרו של פרופ’ דן אדרקה ב”הארץ”

במאמר המתפרסם באתר “הארץ” מציג פרופ’ דן אדרקה, מקים היחידה לגידולי דרכי העיכול בביה”ח שיבא, תל השומר , את הממצא המפתיע למדי, לפי הצד שבו נמצא הגידול הסרטני במעי הגס משפיע על אפקטיביות הטיפול בארביטוקס או אווסטין .

מסתבר שלדילמה שהעסיקה אונקולוגים רבים בעשור האחרון, עם איזו תרופה ביולוגית כדאי להתחיל את הטיפול בסרטן המעי הגס, ארביטוקס או אווסטין , יש בעצם פתרון פשוט : אם הגידול הוא בצד הימני של המעי כדאי להעדיף את אווסטין, ובגידולים בצד שמאל יש להעדיף את ארביטוקס.

ע”פ המחקרים של פרופ’ ונוק שגילה את הקשר הזה, חולים עם גידול בצד השמאלי של המעי שקיבלו ארביטוקס השיגו תוחלת חיים ארוכה יותר של בין 7-10 חודשים בהשוואה לאלה שהחלו טיפול באווסטין .

במאמר מציג פרופ’ אדרקה את ההסברים האפשריים להבדלים באפקטיביות התרופות הקשורות לצד הגידול.

למרות הממצאים המובהקים, מסביר פרופ’ אדרקה שבחירת הטיפול הביולוגי על בסיס מיקום הגידול עדיין לא אומצה במלואה ע”י הקהילייה הרפואית. פרופ’ אדרקה משבח את פרופ’ ונוק , לא רק בשל התגלית החשובה, אלא גם מכיוון שהשכיל לשבור מוסכמות (לפיהם אין זה חשוב באיזה תרופה יש להתחיל) שהוא עצמו יצר לפני כן…

למאמר ב”הארץ”

הערת המערכת: לאחרונה דיווחנו על מחקר (שהוצג באדיבות האגודה לסרטן) על חשיבות המיקום של הגידול במעי הגס על תוחלת החיים (תוחלת חיים ארוכה יותר בצד השמאלי) . כמו כן, בקישור שלהלן ניתן לעיין בדיווח הראשוני מ-ASCO 2016 על הקשר בין מיקום הגידול לאפקטיביות הטיפול הביולוגי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה