פציעות עיניים בספורט – מניעה וטיפול



דר’ נעמה קונסטנטיני ודר’ גל דובנוב , עורכי מדור רפואת ספורט

מבוא ספורט ופעילויות פנאי גורמים לכ- 40,000 פגיעות עיניים בארה”ב בשנה; כ- 90% מפגיעות אלה ניתנות למניעה. כ- 30% מכלל פגיעות העיניים בילדים ונוער נגרמים כתוצאה מפעילות ספורטיבית, בעיקר כדורסל, כדור בסיס, ספורט מים, ומשחקי מחבט. בקרב ילדים עד גיל 14 כדור בסיס הינו הגורם בעיקרי, ובקרב בני נוער ומבוגרים כדורסל.

סוגי ענפי הספורט

ישנה חלוקה מוכרת של ענפי הספורט לענפים בהם ישנה פגיעה (פוטבול, רוגבי, הוקי), מגע (כדורסל, כדורגל), חוסר מגע (אתלטיקה, שחיה, טניס) ואחרים (באולינג, גולף, חץ וקשת). חלוקה זו נועדה בין היתר לחזות סיכון לפציעות, אך במקרה של פגיעות עיניים עלולה החלוקה להטעות: ענף “בטוח” כמו גולף עלול להסתבר כמסוכן אם הכדור פוגע בעין. מאידך, בהוקי ישנה הגנה לעיניים, ושם הסיכון לפציעות אלו נמוך. לגבי פגיעות עיניים, מוצעת חלוקה של ענפי סיכון נמוך (אין כדור, מחבט או מגע; לדוגמא אתלטיקה או שחייה), סיכון גבוה (יש כדור או מחבט; לדוגמא כדורסל, טניס ומשחקי מחבט, סיף), וסיכון מאוד גבוה (אומנויות לחימה, איגרוף).

בדיקה טרום השתתפות

בדיקת עיניים מקיפה הינה חלק מבדיקות הסקר טרום ההשתתפות. יש להתיחס לקוצר ראייה קיצוני, הפרדות רשתית או סיפור משפחתי כזה, ניתוחים קודמים, קרעי רשתית או רטינופתיה סכרתית מצבים העלולים בין היתר להגביר את הסיכון להפרדות רשתית. ספורטאים אלו יש להפנות לבדיקת עיניים מקצועית.מנגנוני פציעה

חבלה קהה המנגנון העיקרי; מידת הנזק העיני תלוי בעוצמת המכה, גודל וקושי העצם הפוגע. עצם הקטן ממפתח העין גורם לכוחות אנטרו-פוסטריוריים ולמתיחת החלק האמצעי של גלגל העין, ובכך מזיק למבנים תוך-עיניים. עצם גדול יפגע בעצמות הארובה. חבלות קהות עלולות לגרום לדימומים במדורים השונים, לקרע גלגל העין, ואף להפרדות רשתית.

חבלה חודרת נדירה יותר, אך קיימת. לעתים מדובר במנגנון פשוט כמו שבר ממשקפיים.

קרינה נזק לעין מקרינה אולטראסגולה עלול להגרם בספורט חורף או בספורט ימי.

הגישה לחבלה עינית

אנמנזה מנגנון החבלה, סוג העצם, מחלות רקע.

בדיקה

חדות ראיה

שדות ראיה – צמצום עלול לרמז על נזק לרשתית, לעצב הראיה או למוח

בדיקת האישון יש לחפש אנאיזוקוריה, RAPD (הרחבה יחסית של האישון בעת הארה על העין השניה, מאפשר להבדיל בין פגיעה עצבית סנסורית למוטורית). אישון בצורת טיפה מחשיד ליציאת קשתית דרך רקע בלימבוס.

לשכה קדמית יש לחפש גוף זר, דמם, קרע

גלגל העין לחפש סמני דמם, אשר לעתים יכולים להחשיד לקרע בגלגל העין. אזור כהה מחשיד על יציאת אוביאה דרך קרע בגלגל העין עצמו.

תנועות גלגלי עיניים אם אינן שוות יש לחשוד בשבר הארובה

סביבת העין לחפש סמני חבלה, נפיחות עפעפיים, פטוזיס, שבר ארובה (טריזמוס או כאב בעת פתיחת הפה מרמזים על שבר הקיר החיצוני של הארובה; פאראסתזיה מתחת לעין מרמזת על שבר רצפת הארובה עקב לחץ על עצב V).

פונדוסקופיה אם ההחזר האדום אינו תקין יש לחשוד בדמם תוך עיני.

ממצאים המחייבים הפניה מיידית מוצגים בטבלה מספר 1.

סימנים וסימפטומים המחייבים הפניה לרופא עיניים · ירידה פתאומית בחדות או בשדה הראייה · כאב בהנעת העין · פוטופוביה · ראיה כפולה · אישון בלתי סדיר · בלט עין · תחושת הבזקים או “floaters” · גוף זר בעין · שבר של משקפיים · עין אדומה או דלוקה · דמם בלשכה הקדמית או תת-לחמיתי · תחושת ראיית הילה סביב אורות · קרע עפעף · חשד לקרע גלגל העין

ציוד מגן וספורטאי חד-עיני

משקפי מגן מפחיתים את שכיחות הפגיעות העיניות ואת חומרתן. קיימים סטנדרטים לגבי ציוד שכזה. ספורטאי בעל ראייה פחותה מ- 6/12 נחשב פונקציונלית כ”חד עיני”, ועליו לעבור בדיקה אצל רופא עיניים טרם ההשתתפות בפעילות ספורט. כותבי המאמר מחייבים שימוש בציוד מגן לספורטאי שכזה, אם עוסק בענפי ספורט בעלי סיכון לחבלה עינית. איגרוף, היאבקות ואומנויות לחימה אסורים על ספורטאי כזה, עקב חוסר יכולת להגן על עינו הבריאה בצורה מספקת.

חזרה לפעילות לאחר פציעה עינית

ראשית יש לקבל אישור לכך מרופא עיניים. יש לוודא תפקוד מלא של העין הפגועה ולהשתמש בציוד מגן. אם ספורטאי נחבל בעת משחק, חזרה למשחק תלויה בסוג הפציעה, הרגשתו הסוביקטיבית והתרשמות רופא הקבוצה.

Rodriguez JO, et al. Prevention and treatment of common eye injuries in sports. Am Fam Physician 2003;67:1481-8,1494-6.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה