כאבי ראש, סימפטומים צרברווסקולריים ואוטם מוחי: הסיכון לאטרוסקלרוזיס במחקר באוכלוסיות.

רקע.

למיגרנה ולאוטם מוחי יש מאפיינים משותפים, כולל מרכיב ואזוספסטי, ירידה אזורית בזרימת דם מוחית, אגרגציה של טסיות דם, וסימנים נוירולוגיים ואופתלמולוגיים פוקליים.

אוטם מוחי יכול להופיע באנשים עם היסטוריה של מיגרנה, בזמן התקף מיגרנוטי או שלא בזמן ההתקף.

במחקרים בנשים צעירות הועלתה אפשרות של קשר בין מיגרנה לאוטם מוחי, כשדווח על סיכון גבוה יותר במיגרנה עם אאורה.

ממצאים אלה אינם עקביים באוכלוסיות מבוגרות יותר.

מטרת עבודה זו היתה להעריך הופעה של סימני TIA או אוטם מוחי בקרב אנשים עם היסטוריה ממושכת של מיגרנה או כאבי ראש אחרים עם מספר מאפיינים מיגרנוטיים באוכלוסייה דו-גזעית מבוגרת.

שיטות.

המשתתפים כללו 12,750 אפריקאים-אמריקאים ונשים וגברים לבנים ממחקר ה- Atherosclerosis Risk in Communities (1993-1995) .

המשתתפים רואיינו לגביי היסטוריית כאבי הראש שלהם, ואופיינו ע”פ קריטריונים האבחנתיים של האגודה הבינלאומית לכאבי ראש. סימפטומים של TIA או אוטם מוחי חולקו ע”פ אלגוריתם אבחנתי ממוחשב, וארועי אוטם מוחי איסכמי זוהו ואושרו באמצעות התיקים הרפואיים.

הערכת הקשר בין סוגי כאב הראש והסימפטומים של TIA ואוטם מוחי נעשתה באמצעות multivariate logistic regression.

תוצאות.

נמצא קשר חזק בין מיגרנה עם אאורה וסימפטומים של אוטם מוחי , סימפטומים של TIA וארועים של אוטם מוחי. באופן דומה, נמצא קשר משמעותי בין כאבי ראש אחרים עם אאורה לסימפטומים של אוטם מוחי וסימפטומים של TIA. בניגוד לכך, הקשרים עבור מיגרנה ללא אאורה וכאבי ראש אחרים ללא אאורה לא היו כה עקביים ומשמעותיים.

מסקנות.

מיגרנה וכאבי ראש אחרים, בעיקר אלה המלווים ע”י אאורה, קשורים עם הופעה מוגברת של סימפטומים של TIA ואוטם מוחי ועם ארועים של אוטם מוחי. 


Stang PE, Carson AP, Rose KM, et al. Headache’ cerebrovascular symptoms, and stroke: The Atherosclerosis Risk in Communities Study. Neurology 2005;64:1573-1577.

הצעות לקריאה נוספת:

1. Tzourio C, Tehindrazanarivelo A, Iglesias S, et al. Case-control study ogf migraine and risk of ischaemic stroke in young women. BMJ 1995;310:830-833.

2. Chang CL, Donaghy M, Poulter N. Migraine and stroke in young women: case-control study. The World Health Organisation Collaborative Study of Cardiovascular Disease and Steroid Hormone Contraception. BMJ 1999;318:13-18.

3. Mosek A, Marom R, Korczyn AD, Bornstein N. A history of migraine is not a risk factor to develop an ischemic strok in th lderly. Headache 2001;41:399-401.

4. Merikangas KR, Fenton BT, Cheng SH, Stolar MJ, Risch N. Association between migraine and stroke in a large -scale epidemiological study of the United States. Arch Neurol 1997;54:362-368.

5. Buring JE, Hebert P, Romero J, et al. Migraine and subsequent risk of stroke in the Physicianss’ Health Study. Arch Neurol 1995;52:129-134.   


   

  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה