רמות ויטמין D במהלך ההריון משפיעים על מסת העצם בילדות (Lancet)

ממחקר חדש עולה כי בילדים לאמהות עם רמות נמוכות של ויטמין D בסרום, קיימת תכולה קטנה יותר של מינרלים בעצם בתקופת הילדות, עובדה שעשויה להגדיל את הסיכון שלהם לפתח אוסטופורוזיס בגיל מבוגר יותר.

ויטמין D חיוני לגדילת השלד במהלך הינקות והילדות. מממצאים שפורסמו לאחרונה עולה כי הסיכון להתפתחות אוסטופורוזיס בשלב מאוחר יותר בחיים תלוי בתנאים ששררו בתוך הרחם, לאור הממצאים עולה החשש מפני השפעות מזיקות של רמות נמוכות של ויטמין D במהלך ההריון.

החוקרים עקבו אחר רמות (OH)-Vitamin D בסרום של 25 אמהות בשלב מתקדם של ההריון. הילדים שלהם עברו מיפוי עצמות (DEXA) בגיל 9. במחקרים נכללו 160 זוגות אם-ילד.

מספר הילדים עם תכולת מינרלים בגוף בגיל 9, היה קטן יותר באופן משמעותי בקרב ילדים לאמהות עם חסר ויטמין D (מתחת ל-11 גרם לליטר), בהשוואה לילדים לאמהות עם רמות גבוהות מ-20 גרם לליטר (ממוצע 1.04 ק”ג לעומת 1.16 ק”ג, P=0.002).

מצב רמות ויטמין D באם בשלב מתקדם של ההריון היה קשור גם באופן משמעותי לתכולת המינרלים בעצמות עמ”ש לומברי, וצפיפות תכולת המינרלים בעצם באזור.

בניגוד לכך, משקל לידה, אורך בלידה, משקל השליה, היקף ראש ובטן, גובה הילד ו-Lean Mass לא נמצאו קשורים לרמות ויטמין D באם.

בילדים שנולדו במהלך הקיץ – לאמהות שנחשפו יותר לשמש ובילדים שאמם נטלה תוספי ויטמין D, נרשמו רמות גבוהות יותר באופן משמעותי של תכולות מינרלים בעצם. צריכת חלב ופעילות גופנית לא היו פקטורים משמעותיים בקביעת תכולת המינרלים בעצם.

החוקרים טוענים כי חסר ויטמין D אמהי,  בזמן הריון, מביא להפרעה בטרנספורט של קלציום לשליה, ייתכן שבתיווך ע”י PTH-Related Peptide, ולכן מביא לירידה במסלול התפתחות בתוך הרחם וכך משפיע על תכולת המינרלים בעצם בתקופת הילדות.

הם מוסיפים כי מתן תוספי ויטמין D לאמהות, בעיקר במקרים בהם הטרימסטר האחרון הוא בחודשי החורף,  יוכל להביא לעליה בפיק תכולת המינרלים בעצם ולירידה בסיכון לשברים בילדים, בשלב מאוחר יותר בחייהם.

Lancet 2006;367:36-43.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה