האם בדיקות PET ו-CT מסייעות לקביעת הטיפול במקרי סרטן ראש וצוואר? (מתוך International Journal of Radiation Oncology Biology Physics)

ממחקר חדש עולה כי שילוב בדיקת FDG-PET (FluoroDeoxyGlucose Positron Emission Tomography) עם בדיקת CT (Computed Tomography) מאפשרת לתכנן טוב יותר את ההקרנות במקרים של סרטן ראש/צוואר.

המחקר הוכיח כי שילוב בדיקת PET אבחנתית עם תיכנון הקרנות באמצעות בדיקת CT הוא שילוב ראוי ומשפר את הגדרת מטרות ההקרנה, בהשוואה לתיכנון ההקרנות באמצעות בדיקת CT בלבד.

הטכניקה המשולבת הכרחית לתיכנון הקרנות מתקדמות דוגמאת IMRT (Intensity Modulated Radiation Treatment), לטיפול בסרטן ראש/צוואר בכל הקשור למינון גבוה מכוון לגידול, תוך שמירה על רקמות ומבנים נורמלים מקרינה במינון גבוה.

החוקרים הסיקו את המסקנה לאחר מחקר פיילוט שכלל 28 חולי סרטן ראש וצוואר שעברו הערכה באמצעות שתי השיטות. לאחר מכן הם שילבו את ההדמיות בכדי לקבוע את תוכנית IMRT.

הגישה המשולבת הביאה לשינוי השלב שנקבע באמצעות בדיקת CT ב-16 חולים (57%).

מניתוח התוצאות עלה כי ב-14 מ-16 המטופלים, שטח ההקרנה לאחר הדמיה משולבת היה שונה באופן משמעותי לזה שנקבע לאחר בדיקת CT בלבד.

לאחר חציון תקופת מעקב של 17 חודשים, 16 חולים לא פיתחו הישנות מקומית.

למרות שמדובר במדגם קטן, המחקר הראה כי שילוב בדיקת PET/CT עם תיכנון סטנדרטי באמצעות CT אינה רק ניתנת לביצוע, אלא יכולה גם לשפר את הדיוק בטיפולי הקרנות במקרים של IMRT לטיפול בראש/צוואר, ע”י הגדרה מדויקת יותר של הגידול.

החוקרים מקווים שהמחקר יעודד חוקרים נוספים לשקול את שילוב PET/CT לתיכנון טיפול IMRT בחולים עם סרטן ראש/צוואר.

Int J Radiation Oncology Biol Phys 2006;65:143-151.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה