הערכת חשיבות טיפול אנטיביוטי מוקדם בחדר המיון בחולים בשלבים שונים של אלח-דם (Crit Care)

בכתב העת Critical Care מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי התחלת טיפול אנטיביוטי בתוך שש שעות בחולים הפונים לחדר מיון בתמונה של אלח-דם בדרגה קלה-עד-חמורה, קיצור פרק המן עד התחלת הטיפול האנטיביוטי לא לווה בשיפור משמעותי בתוצאים הקליניים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בשלבים מוקדמים של אלח-דם, טיפול אופטימאלי עשוי לסייע במניעת התקדמות לאלח-דם חמור. לפיכך, הם ביקשו לבחון אם קיים קשר בין הזמן עד לטיפול אנטיביוטי ובין התוצאות הקליניות בחולים שפנו לחדר מיון בתמונה של אלח-דם קל-עד-חמור.

מדובר במחקר רב-מרכזי, פרוספקטיבי, שנערך בשלושה חדרי מיון בהולנד. החולים סווגו לשלוש קטגוריות לפי חומרת התחלואה, כפי שנקבע לפי מדד PIRO (Predisposition, Infection, Response, Organ Failure): מדד 1-7, 8-14 ומעל 14, המשקפים מחלה בחומרה קלה, בינונית וחמורה, בהתאמה. החוקרים התמקדו בחולים עם חשד לזיהום, שקיבלו טיפול אנטיביוטי תוך-ורידי.

התוצא העיקרי היה מספר הימים ששרדו החולים מחוץ לבית החולים לאחר 28 ימים, ששימש כמדד הפוך למשך האשפוז בבית חולים. תוצא משני כלל את שיעורי התמותה לאחר 28 ימים, שלקח בחשבון את הזמן עד לתמותה.

מבין 1,168 חולים שנכללו במחקר, 112 (10%) הלכו לעולמן, בעוד ש-85% ו-95% קיבלו טיפול אנטיביוטי תוך שלוש ושש שעות, בהתאמה. לא תועד קשר בין הזמן עד לטיפול אנטיביוטי ובין ההישרדות מחוץ לביתת החולים או התמותה. רק בקבוצת החולים עם מדד PIRO של 1-7 זוהה קשר בין עיכוב במתן טיפול אנטיביוטי (מעל 3 שעות) ובין עליה בימי ההישרדות מחוץ לבית החולים לאחר 28 ימים (יחס סיכון של 1.46).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי קיצור פרק הזמן עד התחלת טיפול אנטיביוטי (עד שש שעות מהפניה לחדר מיון) בחולים הפונים לחדרי מיון בתמונה של אלח-דם, אינו מביא לשיפור בתוצאות הקליניות.

Crit Care. 2015;19(1) 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה