קשר ליניארי חזק בין רמות סוכר בצום לסרטן הלבלב (BMJ)

לבלב

מחקר חדש מה-BMJ שבחן את הקשר בין רמות סוכר בדם לבין הסיכון לסרטן הלבלב מצא כי כל עליה של 0.56 ממו”ל/ל (10.1 מ”ג/ד”ל) ברמות הסוכר בצום קשורה לעליה של 14% בסיכון לסרטן הלבלב.

החוקרים ביצעו סקירת ספרות שיטתית ומטה-אנליזה תלויית מינון של מחקרים פרוספקטיביים תצפיתיים. החוקרים עשו שימוש במאגרים PUBMED , Scopus וסקירות רלבנטיות שפורסמו עד 30/11/13 ללא הגבלת שפה.

כאמור נכללו מחקרים פרוספקטיביים שהעריכו את הקשר בין רמות סוכר בדם וסרטן הלבלב. לא נכללו מחקרים רטרוספקטיביים ומחקרי חתך רוחב בכדי למנוע מקריות חוזרת.

שני סוקרים ביצעו מיון של המחקרים באופן בלתי תלוי תוך הערכת איכות המחקרים באמצעות שימוש בסולם ניוקסטל-אוטווה. בוצעה מטה-אנליזה עם אפקט רנדומלי להערכת קשר ליניארי ולא ליניארי לרמות שונות של סוכר וסרטן לבלב.

החוקרים מדווחים כי נכללו בסופו של דבר 9 מחקרים לצורך ביצוע האנליזה, עם סך כולל של 2,408 משתתפים עם סרטן לבלב. נמצא קשר ליניארי חזק תלוי מינון בין רמת סוכר בצום וסיכון לסרטן הלבלב, לאורך כל הטווח של קדם סוכרת וסוכרת.  לא נמצא קשר שאינו ליניארי. נמצא קשר ליניארי לפיו כל עליה ב-10 מ”ג/”ל ברמות הסוכר בצום הייתה קשורה  באופן מובהק עם סיכון של פי 1.14 (בטווח בין 1.06-1.22)  ללא הטרוגניות מובהקת.

ניתוחי רגישות שהוציאו קטגוריות של רמות סוכר בדם בטווח הסוכרת הראו תוצאות דומות: עליה של 10 מ”ג/ד”ל ברמות הסוכר בצום בדם הייתה קשורה לעליה מובהקת של פי 1.15 בסיכון לסרטן הלבלב (בטווח של 1.05-1.27), מה שמחזק את הקשר בין מצב של קדם סוכרת לסיכון לסרטן הלבלב.

החוקרים מסכמים כי נמצא קשר ליניארי חזק לפיו כל  עליה של 10 מ”ג/ד”ל ברמות הסוכר בדם בצום קשורה לעליה בסיכון של 14% בסיכון לסרטן הלבלב. החוקרים מדגישים שמכיוון שמצב של קדם סוכרת ניתן לשיפור ואפילו לריפוי באמצעות שינויים באורח חיים, הרי זיהוי של קדם סוכרת ושינוי אורח חיים בהתאם יכולים לייצג אסטרטגיה אפשרית להקטנת ההיארעות העולה של סרטן הלבלב.

BMJ 2015;349:g7371

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה