שליש מבדיקות ההדמיה לשלילת תסחיף ריאתי בחדר המיון הן מיותרות (Arch Intern Med)

עד שליש מבדיקות ה-CT (Computed Tomography) ורפואה גרעינית בחשד לתסחיף ריאתי הן מיותרות במידה והרופאים בחדר המיון היו פחות אגרסיביים בהזמנת בדיקות בחולים בסיכון-נמוך, כך עולה מתוצאות מחקר רב-מרכזי שפורסמו בכתב העת Archives of Internal Medicine.

החוקרים קבעו כי ניתן לחסוך בדיקת CT חזה ומיפוי אוורור/פרפוזיה בחולים רבים היציבים מבחינה המודינאמית ובעלי סיכון נמוך לתסחיף ריאתי.  הממצאים תומכים ביעילות האמצעים למניעת שימוש מיותר בבדיקות הדמיה לאבחנה של תסחיף ריאתי, שזכו לתמיכת ה-NQF (National Quality Forum).

המחקר התמקד בהרגלי ביצוע בדיקות הדמיה בחדר המיון, תוך הערכת 2238 חולים בחדר המיון להם הומלץ להשלים בדיקת הדמיה לשלילת תסחיף ריאתי, למרות סבירות נמוכה לתסחיף ריאתי לפני הבדיקה. חולים אלו היו יציבים המודינאמית (לחץ דם סיסטולי של 90 מ”מ כספית ומעלה) עם מדד Wells של פחות משתי נקודות. גורמים אחרים כללו את חוות הדעת של הרופא הבכיר אודות האבחנה הסבירה ביותר וסך הסבירות לפני הבדיקה להערכתם.

מהממצאים עולה הערך של בדיקות D-Dimer, כאשר כ-11% מבדיקות ההדמיה המיותרות נעשו ב-394 חולים שעברו בדיקות הדמיה למרות תוצאות שליליות בבדיקת D-Dimer. יתר 22% מבדיקות ההדמיה שניתן היה לחסוך היו קשורים ביישום קריטריוני NQF וב-1427 חולים לא נערכו בדיקות D-Dimer.

50 חולים (1.3% מאלו שעברו בדיקות הדמיה) אובחנו עם תסחיף ריאתי לפיח בדיקת הדמיה שניתן היה לחסוך לפי אמצעי NQF מאחר שלא נערכה בדיקת D-Dimer. החוקרים זיהו רק שמונה מקרים (0.2%) בהם בדיקת D-Dimer הייתה שלילית לפני אבחנה חיובית של תסחיף ריאתי באמצעות בדיקות הדמייה.

בהנחה שלהדמיה סגוליות של 100%, החוקרים העריכו כי ההיענות להנחיות NQF היו מובילים לפספוס אבחנה של 11 תסחיפים ריאתיים בשמונה חולים עם תשובת D-Dimer שלילית ובשלושה חולים שלא עברו בדיקת D-Dimer (רגישות של 93%).

ניתוח רב-משתנים הדגים את הסבירות כי ניתן יהיה להימנע מבדיקת הדמיה עם גיל מתקדם של החולה או בנוכחות ממאירות לא-פעילה, אנמיה חרמשית והיריון. 

התוצאות מדגימות את התוקף של המלצות NQF ושוללות את הגישה לפיה השימוש באמצעים מתקדמים מלווה בסיבוכים הנוגעים לפספוס אבחנה של תסחיף ריאתי. הם מדגישים כי המחקר היה מוגבר לזיהוי בדיקות שייתכן וניתן היה לחסוך, ולא בדיקות הדמיה שבאופן ודאי ניתן היה לחסוך בחולים בהם לא נערכו בדיקות להערכת D-Dimer. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא זה.

Arch Intern Med. Published online June 4, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה