השתלת תאי גזע עצמיים המלווה בהשתלה אלוגנאית עשויה להיות עדיפה על השתלה עצמית בלבד במטופלי מיילומה נפוצה (מתוך J Clin Oncol)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של כתב העת Journal of Clinical Oncology עולה כי במטופלים עם מיילומה נפוצה אשר טרם טופלו, תוצאות הטיפול לטווח הארוך עדיפות בהנתן טיפול בהשתלת תאי גזע עצמיים המלווה בהשתלה אלוגנאית.

במחקר זה השוו החוקרים תוצאות של השתלת תאי גזע עצמיים (autologous stem-cell transplantation ) ואחריה השתלה אלוגנאית מאח או אחות תואמים (reduced-intensity conditioning matched sibling donor allogeneic stem-cell transplantation ) מול השתלת תאי גזע עצמיים בלבד במטופלים עם מיילומה נפוצה (multiple myeloma MM ) שטרם טופלה.

במחקר השתתפו 357 מטופלים עם MM עד גיל 69. סך של 108 מטופלים עם אח או אחות תואמי-HLA טופלו על ידי השתלה עצמית ואחריה השתלה אלוגנאית. לפני ההשתלה מטופלים אלה טופלו בהקרנה כלל גופנית של 2 Gy בשילוב עם Fludarabine (פלודרה) במינון 30 מ”גמ”ריום במשך 3 ימים. שאר 249 המטופלים טופלו בהשתלה עצמית בלבד, 145 בהשתלה single ועוד 104 ב-tandem . לפני ההשתלה טופלו מטופלים אלה ב-Melphalan (אלקראן) במינון 200 מ”גמ”ר. החוקרים עקבו אחר השרדות ללא התקדמות המחלה (progression-free survival PFS ) בקרב המטופלים במהלך מעקב ממוצע של 61 חודשים.

החוקרים מצאו כי שיעור PFS לאחר 60 חודשים היה גבוה באופן מובהק בקבוצה אשר טופלה בשתלה עצמית ואחריה השתלה אלוגנאית בהשוואה לקבוצה שטופלה בהשתלה עצמית בלבד (35% לעומת 18%, P=0.001 ). כמו כן, מצאו החוקרים כי הסיכון לתמותה היה נמוך יותר (P=0.047 ) והסיכון לחזרת המחלה בטווח הרחוק היה נמוך יותר (P=0.003 ) בקבוצה שטופלה בהשתלה עצמית ואחריה השתלה אלוגנאית.

ההשרדות הכוללת לאחר 60 חודשים הייתה 65% בקבוצת ההשתלה העצמית ואחריה השתלה אלוגנאית לעומת 58% בקבוצת ההשתלה העצמית בלבד. שיעור חזרת המחלה היה 49% לעומת 78%. רמיסיה מלאה הודגמה ב-51% לעומת 41% (P=0.01 ). תמותה ללא חזרת המחלה לאחר 24 חודשים הייתה 12% בקבוצת ההשתלה העצמית ואחריה השתלה אלוגנאית לעומת 3% בקבוצת ההשתלה העצמית בלבד (P<0.001 ).

החוקרים מסכמים וכותבים כי במטופלים עם מיילומה נפוצה אשר טרם טופלו, התוצאות לטווח הארוך, כולל השרדות ללא התקדמות המחלה, השרדות כוללת ושיעור חזרת המחלה, היו טובות יותר בקרב אלה שטופלו בהשתלת תאי גזע עצמית המלווה בהשתלה אלוגנאית בהשוואה להשתלה עצמית בלבד.

J Clin Oncol, July 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה