שילוב של דופמין וסטרואידים בחולים בשוק עשוי להעלות סיכויי תמותה (מתוך כנס SCCM)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס טיפול נמרץ ה-40 של Society of Critical Care Medicine (SCCM) עולה כי השילוב של סטרואידים ודופמין עשוי להעלות תמותה ב-28 הימים הראשונים בחולים עם שוק, במיוחד שוק ספטי. החוקר הראשי אשר הציג את המחקר מציע להפסיק שימוש בדופמין כוזופרסור בחולים אלה.

ממצאים אלה נובעים מניתוח נתונים חוזר של מחקר Sepsis Occurrence in Acutely Ill Patients (SOAP) , אשר השווה בין דופמין לבין נוראפינפרין כוזופרסורים בחולים בשוק. במחקר זה 858 חולים עם שוק קיבלו דופמין ואילו 821 חולים קיבלו נוראפינפרין בתור טיפול וזופרסורי. דופמין נמצא קשור בעליה בלתי מובהקת בתמותה ב-28 הימים הראשונים יחסית לנוראפינפרין (52.5% לעומת 48.5%, יחס סיכויים odds ratio של 1.17, P=0.10 ). כמו כן, דופמין נמצא קשור באופן מובהק בעליה בארועי אריתמיה 207 (24.1%) מקרים בקבוצת הדופמין לעומת 102 (12.4%) מקרים בקבוצת הנוראפינפרין (P<0.001 ).

בניתוח הנתונים החוזר חיפשו החוקרים גורמים מבלבלים, כגון תרופות נוספות, אשר יכלו להשפיע על התוצאות. באופן מיוחד התרכזו החוקרים בטיפול בסטרואידים, אשר משמשים לעתים קרובות בחולים בשוק. סך של 885 (53.2%) מהחולים שהשתתפו במחקר SOAP טופלו בסטרואידים בחלון של 24 שעות מהרנדומיזציה לדופמין מול נוראפינפרין באופן יחסית שווה בין שתי הקבוצות. רובם טופלו בהידרוקורטיזון.

באופן כללי התמותה ב-28 ימים הראשונים נמצאה גבוהה יותר במקצת בחולים שטופלו בסטרואידים יחסית לאלה שלא טופלו (52.4% לעומת 48.8%, יחס סיכויים 1.16, P=0.15 ). לעומת זאת, התמותה בחולים שטופלו בסטרואידים בשילוב עם דופמין הייתה גבוהה יותר באופן משמעותי מזו של החולים שטופלו בסטרואידים בשילוב עם נוראפינפרין (55.8% לעומת 48.4%, יחס סיכויים 1.33, P<0.05 ). לא נמצא הבדל משמעותי בין חולים שטופלו בדופמין ללא סטרואידים לבין חולים שטופלו בנוראפינפרין ללא סטרואידים.

החוקרים מסכמים ומציעים להפסיק שימוש בדופמין כוזופרסור. מומחה מהתחום מציין כי נראה כי השילוב של דופמין וסטרואידים מעלה תמותה בחולים בשוק, ועל כן יש לנסות להמנע מהשילוב.

מתוך כנס טיפול נמרץ ה-40 של Society of Critical Care Medicine

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה