האם שחרור ניתוחי של נוקשות במרפק בשל התגרמות הטרוטופית משיג תוצאות דומות להגבלה מלאה וחלקית? (מתוך Journal of Hand Surgery)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של ירחון Journal of Hand Surgery עולה כי חולים עם נוקשות של המרפק בעקבות התגרמות הטרוטופית (Heterotopic Ossification, HO) יכולים להשיג תנועתיות ברת השוואה לאחר שחרור ניתוחי במעקב קצר טווח בין אם סבלו מהגבלה מלאה (אנקילוזיס) ובין אם הגבלה חלקית בלבד.

החוקרים ביקשו במחקרם זה לבחון את ההשערה לפיה התוצאות של שחרור ניתוחי של נוקשות במרפק בשל התגרמות הטרוטופית הינן ברות השוואה בין חולים שסבלו מהגבלה מלאה (אנקילוזיס) ובין כאלו שסבלו מהגבלה חלקית של כיפוף ויישור המרפק.

לשם כך, נכללו במחקר 18 חולים אשר עברו שחרור ניתוחי של אנקילוזיס גרמית מלאה בין עצמות ההומרוס והאולנה, והושוו לקבוצת ביקורת ובה 27 חולים מותאמים להם אשר עברו שחרור ניתוחי בשל הגבלה חלקית של כיפוף ויישור המרפק בשל HO. החוליים עברו הערכה עשרה חודשים לכל הפחות לאחר הפעולה הניתוחית, באמצעות שאלון ה-Disabilities of the Arm, Shoulder and Hand ובאמצעות מערכת הדירוג של Broberg and Morrey.

החוקרים מדווחים כי בפרק זמן ממוצע של 22 חודשים לאחר הניתוח (טווח, 10-62 חודשים), הגיע טווח הכיפוף והיישור של המרפק לממוצע של °95 בקבוצת האנקילוזיס לעומת °93 בקבוצת ההגבלה החלקית. רוטציה של האמה הגיעה לכדי °131 בממוצע לעומת °134 בממוצע בקבוצת ה-HO החלקית. בנוסף, ציון שאלון ה- Disabilities of the Arm, Shoulder and Handהיה 28 ו-30, בהתאמה, וציון מדד ה-Broberg and Morrey.היה 81 ו-84, בהתאמה.

החוקרים מסכמים כי לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, חולים עם נוקשות במרפק המיוחסת להתגרמות הטרוטופית יכולים להשיג תנועתיות ברת השוואה לאחר שחרור ניתוחי בין אם סבלו מהגבלה מוחלטת (אנקילוזיס) ובין אם הגבלה חלקית של תנועת המפרק.

Journal of Hand Surgery 2010

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה