רמזים קליניים עשויים לסייע באבחנה מוקדמת של סרטן ריאות (מתוך אתר MedRxiv)

 מנתונים חדשים שפורסמו באתר MedRxiv וטרם עברו סיקור עמיתים עולה כי בחולים אמבולטוריים אשר אובחנו בהמשך עם סרטן ריאות ניתן לזהות דפוס תסמינים וסימנים העשויים לסייע בזיהוי מוקדם, חודשים לפני אבחנת הממאירות.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מרבית החולים עם סרטן ריאות מאובחנים עם מחלה בשלב 3 או 4 וכי היקף השימוש בבדיקות סקר על-בסיס בדיקת CT במנת קרינה נמוכה נותר נמוך. להערכתם, זיהוי דפוס סימנים ותסמינים המנבא אבחנה של סרטן ריאות עשוי לשפר משמעותית את דפוסי בדיקות הסקר ולהוביל לאבחנה מוקדמת יותר של סרטן ריאות, בשלב בו הממאירות עשויה להגיב טוב יותר לטיפול.

 החוקרים התאימו בין 698 חולים עם סרטן ריאות שאובחנו בין 2012 ועד 2019 ובין 6,841 ביקורות במטרה לזהות אילו 22 תסמינים וסימנים נקשרו באופן ההדוק ביותר עם אבחנה מאוחר יותר של סרטן ריאות. הנתונים התבססו על רשומות רפואיות ממוחשבות של ביקורים אמבולטוריים לאוניברסיטת וושינגטון בסיאטל. ההתאמה בין המקרים והביקורות כללה התאמה לפי גיל, מין, הרגלי עישון וסוג טיפול אמבולטורי.

 מניתוח רב-משתני עלה כי 11 סימנים ותסמינים נקשרו בקשר הדוק עם אבחנה של סרטן ריאות עד 12 חודשים לפני קביעת האבחנה: התאלות של האצבעות (יחס סיכויים של 50.1), הגדלת קשריות לימפה (יחס סיכויים של 5.8), שיעול (יחס סיכויים של 4.7), כיח דמי (יחס סיכויים של 3.5), צפצופים או קריפיטציות בריאות (יחס סיכויים של 3.2), ירידה במשקל (יחס סיכויים של 2.9), כאבי גב (יחס סיכויים של 2.4), כאבי עצמות (יחס סיכויים של 2.3), קוצר נשימה (יחס סיכויים של 1.9), עייפות (יחס סיכויים של 1.8) וכאבי חזה (יחס סיכויים של 1.4).

 מבין אלו, שבעה נקשרו בקשר מובהק סטטיסטית עם סרטן ריאות שישה חודשים לפני האבחנה: כיח דמי (יחס סיכויים של 3.2), שיעול (יחס סיכויים של 3.1), צפצופים או קריפטציות בריאות (יחס סיכויים של 3.1), כאבי עצמות (יחס סיכויים של 2.7), כאבי גב (יחס סיכויים של 2.5), ירידה במשקל (יחס סיכויים של 2.1) ועייפות (יחס סיכויים של 1.6).

 נוכחות מחלת ריאות כרונית לא השפיעה על התוצאות.

 החוקרים מציינים מספר מגבלות של המחקר אך מדגישים כי זיהוי דפוס תסמינים או סימנים המנבא התפתחות סרטן ריאות עשוי לסייע בזיהוי מוקדם של סרטן ריאות ולשפר את תוצאות הטיפול.

 

מתוך אתר MedRxiv

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה