האם סוכרת מלווה בסיכון מוגבר לתמותה לאחר ניתוח עקב זיהום פנים הלב? (Cardiovasc Diabetol)

במאמר שפורסם בכתב העת Cardiovsacular Diabetology מדווחים חוקרים מישראל על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולי סוכרת סיכון מוגבר לתמותה בטווח הקצר והבינוני לאחר ניתוח בשל זיהום פנים הלב (Infective Endocarditis), אך העלייה לא הייתה מובהקת סטטיסטית. עוד עולה מהמחקר כי ההישרדות של חולי סוכרת הייתה גרועה יותר לאחר למעלה משלוש שנים מהניתוח.

המחקר נערך בראשות דר’ אלכסנדר קוגן במרכז הרפואי שיבא תל השומר אשר בחן את ההשפעה של סוכרת מסוג 2 על תמותה בטווח הקצר, בטווח הביניים ובטווח הארוך לאחר טיפול ניתוחי בזיהום פנים הלב. מחקר העוקבה התצפיתי כלל נתונים אודות חולים שעברו טיפול ניתוחי בשל דלקת פנים הלב, אשר בוצע בין 2006 ו-2020. החולים סווגו לשתי קבוצות: קבוצת חולים ללא-סוכרת וקבוצת חולים עם סוכרת.

מדגם המחקר כלל 420 חולים, מהם 326 חולים ללא-סוכרת ו-94 חולים עם סוכרת. משך המעקב הממוצע עמד על 39.3 חודשים.

בטווח הקצר, שיעורי התמותה באשפוז (11.7% לעומת 7.7%, בהתאמה) ולאחר 30 ימים (12.8% לעומת 8.3%), כמו גם בטווח הביניים, לאחר שנה (20.2% לעומת 13.2%) ושלוש שנים (23.4% לעומת 15.6%), היו גבוהים יותר בחולים עם סוכרת, בהשוואה לאלו ללא-סוכרת, אך לא תועדו הבדלים מובהקים סטטיסטית.

בטווח הארוך, שיעורי התמותה לאחר חמש שנים היו גבוהים יותר בקרב חולים עם סוכרת, בהשוואה לאלו ללא-סוכרת (30.9% לעומת 16.6%, p=0.003). יתרה מזאת, גורמים שניבאו תמותה בטווח הארוך כללו סוכרת (p=0.029).

החוקרים מסכמים וכותבים כי סוכרת הינה גורם מנבא בלתי-תלוי לתמותה בטווח הארוך לאחר טיפול ניתוחי בדלקת פנים הלב, ללא תלות בגיל ומחלות הרקע של החולה.

 

Cardiovasc Diabetol. 2022 Jun 30

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה