האם ניוון מקולארי גילי הינו סמן לסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם? (מתוך כנס ה-ASRS)

בחולים עם צורות מסוימות של ניוון מקולארי גילי (Age-related Macular Degeneration) סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם ואירועים מוחיים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס מטעם ה-American Society of Retina Specialists.  החוקרים מדווחים כי בחולים עם פנוטיפ SDD (Subretinal Drusenoid-Deposit) של AMD תועד סיכון גבוה כמעט פי עשר למחלה קרדיווסקולארית, בהשוואה לאלו עם דרוזן רך.

מדגם המחקר כלל 200 משתתפים (121 נשים, גילאי 51-100 שנים), אשר טופלו בשני מרכזים בניו-יורק. המשתתפים השלימו מספר בדיקות, כולל OCT, אוטופלורסנציה ו-NIR (Near Infrared Reflectance) לזיהוי סוג ניוון מקולארי גילי השיבו לשאלונים וסיפקו דגימות דם להערכת רמות שומנים בדם.

סיכון גבוה למחלות קרדיווסקולאריות במחקר הוגדר בנוכחות פגם חמור במסתם לב, דוגמת היצרות מסתם וותין; פגם מיוקרדיאלי, דוגמת אוטם לבבי, קרדיומיופתיה עם אי-ספיקת לב, או היסטוריה של ניתוח מעקפים; או היסטוריה של אירוע מוחי או התקף איסכמי חולף משנית למחלת עורקי תרדמה עם היצרות חמורה של עורקי התרדמה.

מחלה קרדיווסקולארית בסיכון גבוה זוהתה ב-41.2% מהחולים עם ניוון מקולארי גילי מסוג SDD, לעומת 6.8% בלבד מאלו עם דרוזן רך (יחס סיכויים של 9.62, רווח בר-סמך 95% של 4.04-22.9).

ריכוז HDL בדם נמוך מ-62 מ”ג/ד”ל ניבא הופעת מחלת כלי דם בסיכון גבוה בכל מדגם החולים עם ניוון מקולארי גילי, ללא תלות בפנוטיפ של AMD. כמו כן, ב-85% מהחולים עם פנוטיפ SDD וגם HDL נמוך מ-62 מ”ג/ד”ל תועדה לפחות מחלת כלי דם אחת בסיכון גבוה.

החוקרים מבהירים כי במידה ורופאי עיניים מאבחנים או מטפלים בחולה עם פנוטיפ SDD של ניוון מקולארי גילי, עליהם לקחת בחשבון כי קיים סיכון לא-מבוטל למחלת לב או היצרות עורקי תרדמה העלולה להוביל לאירוע מוחי. הם ממליצים לשקול הפניה מוקדמת של חולים אלו לקרדיולוג להערכה ושקילת טיפול.

ממצאי המחקר תומכים בהשלמת בדיקות סקר נרחבות בחולים בסיכון, שכן אלו עשויות לסייע בזיהוי ושיפור הטיפול במחלות לב וכלי דם.

 

מתוך כנס ה-ASRS

 

לידיעה במדסקייפ

 

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה