ירידה קוגניטיבית וצריכת חלב מלא (Molecular Nutrition & Food Research)

מאמר חדש שפורסם ב-Molecular Nutrition & Food Research הראה כי צריכה משמעותית של חלב מלא קשורה לשיעור גבוה יותר של פגיעה קוגניטיבית בקרב מבוגרים

עדויות קיימות מצביעות על כך שצריכת חלב קשורה לבריאות קוגניטיבית טובה יותר אצל מבוגרים. עם זאת, תוצאות מחקר חדש שפורסם ב-Molecular Nutrition & Food Research מראות אחרת. החוקרים מצאו שצריכה גבוהה של חלב מלא קשורה לשיעור גבוה יותר של פגיעה קוגניטיבית בקרב מבוגרים עם סיכון גבוה למחלות לב וכלי דם.

המחקר כלל 4668 משתתפים במחקר PREDIMED-Plus בגילאי 55 עד 75 שנים. המשתתפים סבלו מעודף משקל או השמנת יתר והייתה להם תסמונת מטבולית, שהוגדרה כבעלת לפחות שלושה מחמשת הקריטריונים הבאים: שינוי ברמת הגלוקוז בדם, רמות גבוהות של טריגליצרידים, לחץ דם גבוה, השמנה בטנית ורמות נמוכות של כולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה. המשתתפים מילאו שאלון תדירות צריכת מזון מאומת בתחילת המחקר וביצעו סוללה נרחבת של מבחנים נוירופסיכולוגיים בתחילת המחקר ובתום שנתיים של מעקב.

“התוצאות הראו קשר חיובי בין צריכה גבוהה של חלב מלא לבין שיעור הפגיעה הקוגניטיבית בקרב מבוגרים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאלו שצרכו פחות חלב במהלך תקופת מעקב של שנתיים. עם זאת, לא נצפו קשרים משמעותיים בין צריכת חלב דל שומן או מוצרי חלב מותססים (יוגורט וגבינה)”, אמר החוקר הראשי ל-Medscape. המנגנון הביולוגי שבאמצעותו למוצרי חלב שלמים יש השפעה שלילית על התפקוד הקוגניטיבי אינו ברור. אפשרות אחת שהחוקרים שוקלים מתייחסת להשפעה של שומנים רוויים (חלב מלא עשיר בסוג זה של שומן) על גורמי סיכון קרדיווסקולריים, כמו השמנת יתר, סוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם ודיסליפידמיה.

מומחית לתזונה שהגיבה על המחקר ציינה ל-Medscape שהתועלת של צריכת חלב במחלת אלצהיימר הייתה קשורה בעבר לתכולת לעיכוב ציטוקינים דלקתיים, הפחתת מתח חמצוני ומניעת שקיעת בטא עמילואיד. כמו כן, צריכת חלב נקשרה למניעת אירועים קרדיו-ווסקולריים, שכן היא מהווה גורם הגנה ליתר לחץ דם עורקי וסוכרת באופן עצמאי. כל אלו הם גורמי סיכון לפגיעה קוגניטיבית.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב-Molecular Nutrition & Food Research

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה