האם להסתיידות אבי עורקים בטני השפעה על צפיפות העצם בעמוד-שדרה מותני בחולים עם מחלת כליות כרונית? (Bone)

במאמר שפורסם בכתב העת Bone מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי להסתיידות כלי דם באבי העורקים הבטני השפעה מינימאלית על צפיפות העצם בעמוד השדרה המותני בחולים עם מחלת כליות כרונית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צפיפות עצם נמוכה הינה גורם סיכון לשברים בחולים עם מחלת כליות כרונית. עם זאת, אחת המגבלות בהערכת צפיפות העצם בעמוד השדרה המותני נובעת מהסתיידויות באבי העורקים הבטני. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את ההשפעה של הסתיידויות אבי עורקים בטני על צפיפות העצם בחולים עם מחלת כליות כרונית.

מדגם המחקר כלל 88 חולים (גיל חציוני של 51 שנים, 61% גברים) עם מחלת כליות כרונית מתקדמת והחוקרים מדדו את צפיפות העצם בעמ”ש מותני, כולל הערכה אנטריורית-פוסטריורית והערכת לטראלית באמצעות בדיקת DXA (Dual-energy X-ray Absorptiometry). הסתיידות אבי עורקים בטני נקבעה על-סמך צילומי עמ”ש מותני לטראליים.

מהנתונים עולה כי ב-59% מהמשתתפים במחקר הייתה עדות להסתיידות אבי עורקים בטני.

החוקרים מדווחים כי לא תועדו הבדלים בצפיפות העצם בעמ”ש מותני בין חולים עם הסתיידות אבי עורקים בטני ואלו ללא הסתיידות אבי עורקים בטני (0.823 לעומת 0.806 גרם/סמ2, p=0.66). ההבדל בצפיפות העצם בין הערכה אנטריורית-פוסטריורית ובין הערכה לטראלית של צפיפות העצם היה דומה בחולים עם וללא הסתיידות אבי עורקים בטני (13.4% לעומת 11.5%, בהתאמה; p=0.18).

מהשוואת חוליה אחת בגבהים עם הדרגה הגבוהה לעומת הנמוכה ביותר של הסתיידות אבי עורקים בטני באותו חולה, החוקרים לא זיהו הבדלים בצפיפות העצם (0.827 לעומת 0.818 גרם/סמ2, p=0.78), או בהבדל בין צפיפות העצם בהערכה אנטריורית-פוסטריורית והערכה לטראלית (12.9% לעומת 14.3%, p=0.12).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הם לא הצליחו לזהות השפעה משמעותית של הסתיידות אבי עורקים בטני על צפיפות העצם בעמוד-שדרה מותני. ממצאים אלו קוראים תיגר על הטענה כי הערכת צפיפות העצם בעמ”ש מותני באמצעות בדיקת DXA אינה מהימנה לאור הסתיידות אבי עורקים בטני בחולים עם מחלת כליות כרונית.

 

Bone, September 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה