הערכת רמות פרו-קלציטונין עשויה לסייע בצמצום הטיפול האנטיביוטי בחולים עם דלקת לבלב (The Lancet Gastroenterology and Hepatology)

טיפול בהנחיית פרו-קלציטונין עשוי להפחית את היקף הטיפול האנטיביוטי ללא עליה בסיכון לזיהום בקרב חולים עם דלקת לבלב חדה, בהשוואה לטיפול סטנדרטי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת The Lancet Gastroenterology and Hepatology.

החוקרים השלימו מחקר אקראי ומבוקר במטרה לקבוע אם אלגוריתם הכולל מדידת רמות פרו-קלציטונין עשוי להפחית את השימוש בטיפול אנטיביוטי במבוגרים עם דלקת לבלב חדה, בהשוואה לטיפול סטנדרטי.

מדגם המחקר כלל 260 משתתפים (גיל ממוצע של 50.9 שנים; 51% גברים), מהם 132 בקבוצת טיפול בהנחיית פרו-קלציטונין השלימו בדיקה לרמות פרו-קלציטונין בימים 0, 4 ו-7 וכל שבוע לאחר מכן. במידה ואחת הבדיקות דיווחה על ריכוז נמוך מ-1 ננוגרם/מ”ל, החולים הפסיקו או לא התחילו טיפול אנטיביוטי; ערך של 1 ננוגרם/מ”ל ומעלה הוביל להמשך טיפול אנטיביוטי. יתר 128 החולים קיבלו טיפול סטנדרטי. התוצא העיקרי שנבחן במחקר היה השימוש בתרופות אנטיביוטיות במהלך האשפוז.

החוקרים מדווחים כי 45% מהחולים בזרוע ההתערבות קיבלו טיפול אנטיביוטי, זאת בהשוואה ל-63% מהחולים בזרוע הביקורת (הבדל מתוקן של 15.6%-, רווח בר-סמך 95% של 27- עד 4.2-). יחס הסיכויים להשפעת הטיפול עמד על 0.49 (רווח בר-סמך 95% של 0.29-0.83). בהשוואה לזרוע הביקורת, בחולים בקבוצת ההתערבות מספר ימי טיפול אנטיביוטי היה קטן יותר (5.8 לעומת 4.5 ימים, בהתאמה), אם כי הסיכוי לאשפוז חוזר לבית החולים בשל דלקת לבלב חדה היה מעט גבוה יותר בקרב חולים בקבוצת ההתערבות (11% לעומת 6%).

ממצאי המחקר מעידים כי פרו-קלציטונין עשוי לסייע בהפחתת השימוש בטיפול אנטיביוטי בחולים עם דלקת לבלב חדה.

The Lancet Gastroenterology and Hepatology 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה