שינויים התנהגותיים על-רקע טיפול במשאפי סטרואידים בילדים ומתבגרים עם אסתמה (Respir Res)

במאמר שפורסם בכתב העת Respiratory Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי קיים תת-דיווח אודות שינויים התנהגותיים על-רקע טיפול במשאפי קורטיקוסטרואידים בילדים ומתבגרים עם אסתמה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי משאפי סטרואידים משמשים לטיפול באסתמה בכ-3% מכלל הילדים בדנמרק. למרות עדויות מוגבלות בנושא, ישנם דיווחי מקרים המציעים כי שינויים התנהגותיים על-רקע טיפול במשאפי סטרואידים עשויים להיות נפוצים. באופן כללי, תת-דיווח של אירועים חריגים לרשויות הינה תופעה נפוצה ואין מידע רב אודות הניסיון הקליני של הרופאים עם שינויים התנהגותיים על-רקע טיפול במשאפי סטרואידים לילדים עם אסתמה.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את היקף השינויים ההתנהגותיים על-רקע טיפול במשאפי סטרואידים בילדים עם אסתמה ולהשוות בין הנתונים במאגרי נתונים אל מול הניסיון של רופאים מומחים.

החוקרים השלימו תחילה חיפוש במאגרי EMA (European Medicines Agency) ו-DKMA (Danish Medicines Agency) לזיהוי דיווחים מצד אנשי צוות רפואי אודות שינויים התנהגותיים על-רקע טיפול במשאפי קורטיקוסטרואידים בילדים בין 2009 עד 2019. לאחר מכן, נתוני שאלונים אודות שינויים התנהגותיים נאספו מ-8 מבין 11 הרופאים האחראיים לטיפול בילדים עם אסתמה בשש מחלקות רפואת ילדים בדנמרק.

החוקרים מדווחים כי במאגר ה-EMA זוהו 104 דיווחים ובמאגר ה-DMKA זוהו 3 דיווחים אודות שינויים התנהגותיים על-רקע טיפול במשאפי קורטיקוסטרואידים בילדים עם אסתמה לאורך עשר שנות המחקר. מנגד, חמישה מבין שמונת הרופאים המומחים (45.5%) דיווחו כי טיפלו בחולה שפיתח שינויים התנהגותיים במהלך טיפול במשאפי סטרואידים. עם זאת, כולם ציינו כי לא הגישו דיווח אודות אירועים אלו לתיעוד במאגר ה-DKMA.

החוקרים מסמכים וכותבים כי סביר להניח כי שינויים התנהגותיים על-רקע טיפול במשאפי סטרואידים בילדים עם אסתמה אינם מדווחים דיו וקוראים לרופאים לקחת בחשבון את הסיכון לתופעות אלו ולשקול דיווח על מקרים בהם שמו לב לשינוי התנהגותי בילדים תחת טיפול זה.

 

Respir Res. 2022 Jul 28

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה