מקומו של טיפול שמרני בחולים עם דלקת תוספתן (JAMA Surg)

במשך עשרות שנים, ניתוח להסרת התוספתן נחשב לטיפול הסטנדרטי במקרים של דלקת חדה של התוספתן, אך טיפול אנטיביוטי ללא-ניתוח מהווה אפשרות בחלק מהחולים. מתוצאות מטה-אנליזה חדשה, שפורסמו בכתב העת JAMA Surgery , עולה כי במקרים של דלקת תוספתן ללא-סיבוכים, טיפול שמרני עם אנטיביוטיקה מהווה אפשרות בטוחה ויעילה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את היעילות והבטיחות של טיפול לא-ניתוחי לעומת כריתת תוספתן בחולים עם דלקת תוספתן חדה וללא סיבוכים.

סקירה שיטתית במאגרי Embase ו-PubMed שימשה לזיהוי מחקרים אקראיים ומבוקרים בשפה האנגלית, אשר ערכו השוואה בין טיפול לא-ניתוחי וטיפול ניתוחי בחולים עם דלקת תוספתן חדה ללא-סיבוכים.

מבין 1,504 מחקרים שזוהו בחיפוש הראשוני, שמונה מחקרים ענו על קריטריוני הסקירה ונכללו במטה-אנליזה. החוקרים בחנו את שיעורי הצלחת הטיפול ואירועים חריגים מג’וריים לאחר 30 ימים.

מהנתונים עולה כי שיעורי הצלחת הטיפול לאחר 30 ימים לא היו שונים משמעותית בין חולים בזרוע הטיפול הניתוחי לעומת טיפול שמרני (סיכון יחסי של 0.85, רווח בר-סמך 95% של 0.66-1.11). בדומה, שיעור הסיבוכים המג’וריים היה דומה בשתי הקבוצות (סיכון יחסי של 0.72, רווח בר-סמך 95% של 0.29-1.79). עם זאת, בזרוע הטיפול הלא-ניתוחי, משך האשפוז היה ארוך יותר משמעותית (סיכון יחסי של 1.48, רווח בר-סמך 95% של 1.26-1.70) וחציון ההיארעות המצטברת של אירועים חוזרים של דלקת תוספתן עמד על 18%.

ממצאי המחקר תומכים ביעילות והבטיחות טיפול לא-ניתוחי בחולים עם דלקת תוספתן חדה וללא-סיבוכים. עם זאת, גישת טיפול זו מלווה במשך אשפוז ארוך יותר ושיעורים גבוהים יותר של הישנות דלקת תוספתן. מטה האנליזה הנוכחית עשויה לסייע בהליכי קבלת החלטות והשיקולים בבחירת טיפול לא-ניתוחי בחולים עם דלקת תוספתן חדה וללא סיבוכים.

 

JAMA Surg. Published online July 27, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה