נפש בריאה בגוף בריא – גם לשיפור קוגניציה (AAIC 2022)

מחקר חדש מראה כי השילוב של ויטמין D ופעילות גופנית בתוספת אימון קוגניטיבי הוביל לשיפורים קוגנטיביים יותר מאשר פעילות גופנית לבדה, בקרב מטופלים עם ליקוי קוגניטיבי קל

מחקר חדש שפורסם בכנס הבינלאומי של איגוד האלצהיימר הראה כי בקרב מטופלים מבוגרים עם ליקוי קוגניטיבי קל (MCI), השילוב של ויטמין D ופעילות גופנית בתוספת אימון קוגניטיבי הוביל לשיפורים גדולים יותר מאשר פעילות גופנית לבדה. הממצאים הושגו מתכנון מחקר ייחודי שפיצל את המטופלים לחמש קבוצות, שאחת מהן כללה את שתי ההתערבויות.

שני ניסויים קודמים בדקו האם השילוב של פעילות גופנית בתוספת אימון קוגניטיבי יכולה לעלות על כל התערבות לבד. בשניהם, השילוב שיפר את הקוגניציה אך לא באותה מידה כמו כל אחת מההתערבויות לבד, וממצאים אלה הותירו ספק אם קיימת סינרגיה בין שתי הגישות. במחקר החדש, מטופלים שקיבלו את שתי ההתערבויות ביצעו תחילה את האימון הקוגניטיבי, ולאחר מכן עשו תרגילים גופניים כעבור 30 דקות. החוקרים הוסיפו ויטמין D לטיפול מאחר שהיו מחקרים קטנים שדיווחו כי תוספת ויטמין D יכולה להוביל למסת שריר גדולה יותר כתוצאה מפעילות גופנית.

המחקר כלל 176 מטופלים בגילאי 60-85 עם MCI. החוקרים לא כללו מטופלים שכבר השתתפו בתוכנית אימונים פעילה עם מאמן אישי, כמו גם את אלו הנוטלים ויטמין D במינונים גבוהים מ-1,000 IU ליום. במשך 20 שבועות, הקבוצות האקראיות כללו פעילות גופנית משולבת ואימונים קוגניטיביים עם ויטמין D (10,000 IU שלוש פעמים בשבוע), פעילות גופנית ואימון קוגניטיבי עם פלצבו, פעילות גופנית עם ויטמין D, פעילות גופנית עם פלסבו, וכן פלסבו בלבד. ההתערבויות בוצעו שלוש פעמים בשבוע. אימון קוגניטיבי כלל שימוש בטאבלט עם משימות רב תכליתיות ורכיבי זיכרון, ומרכיב האימון הגופני כלל 40 דקות של אימון התנגדות פרוגרסיבי, ולאחר מכן 20 דקות של אימון אירובי.

בהשוואה לקבוצת הפלצבו הכפול, לקבוצת ההתערבות הכפולה היה שיפור משמעותי בביצועים הקוגניטיביים. לקבוצות המשולבות היתה השפעה בינונית על הקוגניציה בשילוב עם ויטמין D (0.65; P = .003) ועם פלסבו (0.58; P = .013). היו שיפורים לא מובהקים בקבוצת הפעילות הגופנית עם ויטמין D (0.30; P = .241) ובקבוצת פעילות גופנית פלוס פלצבו (0.42; P = .139)

לכתבה ב-Medscape

לאתר ה-AAIC

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה