החיסון לקוביד 19 והעין/ פרופ’ מרדכי רוזנר

עין רשתית

התפרצות הקורונה בדצמבר 2019 התפתחה לפנדמיה שהייתה אחת מסכנות הבריאות הגלובליות הגדולות ביותר. עד סוף אוגוסט 2021 חלו בקוביד-19 כמעט 220 מיליון אנשים בכל העולם ויותר מ- 4.5 מיליונים אבדו את חייהם. בידוד הווירוס SARS-CoV-2 ופרסום הגנום שלו בינואר 2020 הציתה תגובה גלובלית חסרת תקדים לפיתוח מואץ של חיסונים והניעה שיתופי מאמצים בינלאומיים בין ארגונים פרמקולוגיים, מוסדות אקדמיות וסוכנויות ממשלתיות. התהליך המזורז הניב שני חיסוני recombinant mRNA, של פייזר ושל מודרנה, שאושרו על ידי ה- FDA בדצמבר 2020. פותחו גם חיסונים אחרים, הכוללים שני חיסונים לאדנו-וירוס מבוססי וקטור של אסטרה-זנקה ושל ינסן שאושרו ברחבי העולם. עד כתיבת המאמר ניתנו בעולם יותר מ- 5.3 ביליון מנות חיסונים לקוביד-19. מחקרים קליניים גדולים אישרו את היעילות של מספר חיסונים מאושרים, והראו פרופיל בטיחות טוב ושעור נמוך של תופעות לוואי לא רצויות חמורות. אולם המגבלות המתודולוגיות של מחקר קליני שלב 3 הכוללות את גודל קבוצת המחקר, משך המעקב והמדדים להכללה מפחיתים את בדיקת התוצאות הלא רצויות החמורות הנדירות, ויש צורך במערכות מעקב שמאפשרות ניטור מתמשך של בטיחות החיסונים.

כמה תופעות לוואי סיסטמיות לא רצויות חמורות התגלו מאז, הכוללות תרומבוזיס ורידי במוח, תרומבוציטופניה אימונית ומיוקרדיטיס חריפה. יש עבודות מדעיות מועטות על האפשרות של תופעות לוואי לא רצויות בעין בעקבות חיסון לקוביד 19. המאמר הנוכחי נועד לספק סקירה של ההוכחות הקיימות היום לתופעות לוואי לא רצויות בעיניים מחיסון לקוביד-19, ושל הבטיחות הקלינית של מתן החיסונים לחולים עם בעיות עיניים.

המחברים הם מאוניברסיטת אוקלנד במניו-זילנד. חיפוש הספרות בוצע באוגוסט 2021 באמצעות ארבעה מאגרי מידע אלקטרוניים: MEDLINE, EMBASE ,PubMed ו- Cochrane Database. נתוני מעקב מבוססי אוכלוסייה הושגו מסוכנויות ממשלתיות המשתתפות בתוכנית של ארגון הבריאות העולמי לניתור בינלאומי של תרופות.

נמצאו מספר קטן של תיאורי מקרים שמתעדים אובאיטיס, נצנוץ ודחיה חריפה של שתל קרנית במהלך שלושת השבועות הראשונים שלאחר קבלת חיסון, ומקרים בודדים של נאורופתיה אופטית, בעיות רשתית, סקלריטיס ומחלת עיניים הרפטית. הנתונים ממערכות המעקב אחר תרופות מעידים על כך שתופעות לוואי לא רצויות בעיניים לאחר חיסון לקוביד-19 הן נדירות מאד. המסקנה היא שתופעות לוואי לא רצויות של חיסון לקורונה בעיניים הן נדירות מאד, ועד היום אין הוכחות משמעותיות שיש להימנע מהיתרונות של חיסון לקורונה בחולים עם בעיות עיניים.

Wang MTM, Niederer RL, Mcghee CNJ, Danesh-Meyer HV
COVID-19 Vaccination and The Eye
Am J Ophthalmol 2022;240:79–98

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה