תוצאות חיוביות לניתוח משולב של עורק כלילי או מסתם לב עם ניתוח עורקי תרדמה (J Card Surg)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Cardiac Surgery מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה שיעור נמוך של אירועים מוחיים לאחר-ניתוח ותמותה בחולים לאחר ניתוח משולב של עורק כלילי או מסתם לב עם ניתוח עורק תרדמה בחולים מתאימים בסיכון גבוה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול ניתוחי בחולים עם משלב של מחלת לב ומחלה של עורק התרדמה מחוץ לגולגולת הינו תחום שנוי במחלוקת. לאור זאת, בתרחישים מאתגרים אלו, הערכת הסיכון עשויה לשחק תפקיד חשוב בתהליכי קבלת החלטות ניתוחיות. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לדווח על תוצאות ניתוח משלב המכוון לעורק כלילי/מסתם לב עם ניתוח עורקי תרדמה (Carotid Endarterectomy) ולזהות גורמים המנבאים תמותה בתוך 30 ימים מהניתוח.

המחקר הרטרוספקטיבי, רב-מרכזי, כלל נתונים שנאספו באופן פרוספקטיבי משלושה בתי חולים אוניברסיטאיים. החוקרים התמקדו בחולים שעברו ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים או ניתוח מסתם לב, בשילוב עם ניתוח CEA, בתקופה שבין תחילת חודש מרץ בשנת 200 ועד סוף חודש מרץ בשנת 2020. התוצא העיקרי היה שיעורי התמותה לאחר 30 ימים. תוצאים משניים כללו אירועים נוירולוגיים ותוצא סיום משולב שכלל אירוע מוחי או תמותה לאחר ניתוח.

במהלך תקופת המחקר, 243 חולים עברו ניתוח מעקף עורק יחיד עם CEA, 40 חולים עברו ניתוח מסתם יחיד עם CEA ו-103 חולים עברו ניתוח מעקפים וניתוח מסתם לב בשילוב עם CEA.

שיעור האירועים הנוירולוגיים לאחר הניתוח עמד על 2.6% (10 חולים), כולל 5 מקרים (1.3%) של אירוע איסכמי חולף ו-5 מקרים (1.3%) של אירוע מוחי (3 אירועים מוחיים מג’וריים ו-2 אירועים מוחיים מינוריים).

שיעורי התמותה לאחר 30 ימים עמדו על 3.9% (15 חולים). גורמים אשר ניבאו תמותה לאחר 30 ימים כללו אי-ספיקת לב שמאלי לפני הניתוח (יחס סיכויים של 5.44, P=0.006) ואירוע מוחי לאחר-ניתוח (יחס סיכויים של 197.11, p<0.001). לא זוהו גורמים המנבאים אירוע מוחי לאחר-ניתוח או את תוצא הסיום המשולב של אירוע מוחי או תמותה לאחר ניתוח.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי ניתוח חד-שלבי הכולל ניתוח של עורקי הלב או מסתם הלב בשילוב עם ניתוח עורקי התרדמה הינה גישה בטוחה ויעילה בחולים נבחרים בסיכון גבוה.

 

J Card Surg. 2022 Nov 9

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה