השפעות גורמי סיכון פסיכו-סוציאליים על תוצאות פרוצדורות להחלפת מסתם וותין (JACC Cardiovasc Interv)

במאמר שפורסם בכתב העת JACC Cardiovascular Intervention מדווחים חוקרים מארצות הברית על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם גורמי סיכון פסיכו-סוציאליים סיכון מוגבר לתוצאות גרועות יותר בטווח הקצר לאחר ניתוח החלפת מסתם וותין או החלפת מסתם וותין בצנתור, עם השפעה בולטת יותר לאחר התערבות ניתוחית להחלפת המסתם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גורמי סיכון פסיכו-סוציאליים זוהו כגורם חשוב העשוי להשפיע על התוצאות הניתוחיות, אך אין נתונים אודות ההשפעה של גורמים אלו על מחלות מסתם. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה של גורמי סיכון פסיכו-סוציאליים על התוצאות 30 ימים לאחר החלפת מסתם וותין בניתוח או בצנתור.

מדגם המחקר כלל את כל המבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה שעברו החלפת מסתם וותין בצנתור (TAVR) או בניתוח (SAVR) במאגר Nationwide Readmissions Database בין 2016 עד 2018. החולים סווגו לאלו ללא גורמי סיכון פסיכו-סוציאליים או אלו עם לפחות גורם סיכון אחד, כולל הבנה קוגניטיבית מוגבלת, שימוש בחומרים, מחלה פסיכיאטרית, מצב סוציו-אקונומי נמוך, או העדר ביטוח רפואי.

התוצאים העיקריים כללו את שיעורי התמותה לאחר 30 ימים, אשפוזים חוזרים ומדד תחלואה משולב (אירוע מוחי, תסחיף ריאתי, השתלת קוצב לב, סיבוכי דמם, נזק כלייתי חד, אוטם שריר הלב, או פרפור פרוזדורים חדש).

החוקרים מדווחים כי 74,763 חולים לאחר ניתוח החלפת מסתם וותין ו-87,142 חולים לאחר החלפת מסתם וותין בצנתור נכללו במחקר. באשר להחלפת מסתם בניתוח, בחולים עם גורמי סיכון פסיכו-סוציאליים תועדו לאחר 30 ימים שיעורים גבוהים יותר של תמותה(4.2% לעומת 3.7%, p=0.048) ואשפוזים חוזרים (13.1% לעומת 11.3%, p<0.001), אך לא תוארו הבדלים במדד התחלואה המשולב.

באשר לחולים לאחר החלפת מסתם בצנתור, באלו עם גורמי סיכון פסיכו-סוציאליים תועדו שיעורים גבוהים יותר של אשפוזים חוזרים לאחר 30 ימים (11.7% לעומת 10.7%, P=0.012), אך לא תוארו הבדלים בשיעורי התמותה לאחר 30 ימים או במדד התחלואה המשולב.

מניתוח סטטיסטי עלה כי גורמי סיכון פסיכו-סוציאליים הינם גורם מנבא משמעותי של שיעורים גבוהים יותר של אשפוזים חוזרים בתוך 30 ימים מניתוח החלפת מסתם וותין (יחס סיכויים מתוקן של 1.10, רווח בר-סמך 95% של 1.02-1.19).

ממצאי המחקר מדגישים את החשיבות של זיהוי חולים בסיכון מוגבר לסיבוכים ומציעים כי בחולים עם מערכת תמיכה חברתית מוגבלת יותר תתכן עדיפות להחלפת מסתם וותין בצנתור.

 

JACC Cardiovasc Interv, Nov 28, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה