תסמינים ממושכים לאחר זעזוע מוח מלווים בסיכון מוגבר לדיכאון (JAMA Netw Open)

בקרב חולים המדווחים על תסמינים ממושכים לאחר זעזוע מוח תועד סיכון מוגבר לתסמינים דיכאוניים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חלק קטן מהחולים שחוו זעזוע מוח סובלים מתסמינים חודשים או שנים לאחר החבלה, מצב הקרוי Persistent Post-Concussion Symptoms (או PPCS).

במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הקשר בין תסמינים דיכאוניים ובין PPCS בילדים, מתבגרים ומבוגרים באמצעות מטה-אנליזה ולקבוע אם ישנם גורמים מסוימים המשפיעים על הקשר הנ”ל. הסקירה התמקדה במחקרים שכללו משתתפים עם PPCS וכן כללו הערכה כמותית של תסמינים דיכאוניים.

החוקרים אספו נתונים מ-18 מחקרים שכללו בסך הכול 9,101 משתתפים. מבין 18 מחקרים, 13 כללו רק מבוגרים. מרווח הזמן הממוצע לאחר זעזוע המוח עמד על 21.3 שבועות בכלל המשתתפים.

מטה האנליזה הדגימה קשר מובהק סטטיסטית בין תסמינים ממושכים לאחר זעזוע מוח ובין תסמינים דכאוניים (יחס סיכויים של 4.56, רווח בר-סמך 95% של 2.82-7.37). לא זוהו גורמים משמעותיים המשפיעים על הקשר בין PPCS ובין תסמינים דיכאוניים, ככל הנראה לאור המספר הקטן של מחקרים שנכללו בסקירה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על קשר חיובי בין תסמינים ממושכים לאחר זעזוע מוח ובין תסמינים דיכאוניים ותומכים בצורך בהתערבויות ברמת בריאות הנפש כחלק מתכנית השיקום בחולים לאחר זעזוע מוח. הבנה טובה יותר של מקרי PPCS וזיהוי אתרי מטרה העשויים להביא לשיפור ארוך טווח בתוצאות חשובים על-מנת לפתח את תכנית הטיפול הטובה ביותר באוכלוסייה זו.

JAMA Netw Open, Dec 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה