היעילות של Infliximab כטיפול משלים בחולים עם שחפת המערבת את מערכת העצבים המרכזית (Clin Infect Dis)

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Infectious Diseases מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Infliximab הינו טיפול משלים בטוח ויעיל בחולים עם שחפת המערבת את מערכת העצבים המרכזית, עם עדויות לפיהן הטיפול הפחית מוגבלות חמורה ותמותה מכל-סיבה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בשליש מהחולים עם שחפת של מערכת העצבים המרכזית צפויה החמרה קלינית למרות טיפול כנגד שחפת. תופעה זו קרויה החמרה פרדוקסלית ולעיתים קרובות נובעת מנגעים דלקתיים גדולים במוח או בחוט השדרה. לעיתים, החמרה זו עשויה להיות חמורה מאוד ולהוביל למוגבלות משמעותית. סטרואידים מהווים טיפול נפוץ במקרים של החמרת חסר נוירולוגי, אך לעיתים קרובות לא חל שיפור במצב החולים.

במספר מועט של מקרים נעשה שימוש ב- Infliximab, חסם Tumor Necrosis Factor Alpha, בחולים עם שחפת המערבת את מערכת העצבים המרכזית. עם זאת, התועלת המדויקת והנזק האפשרי של טיפול זה אינם מובנים היטב.

במחקר הנוכחי בחנו החקורים באופן שיטתי את הטיפול ב- Infliximab ב-30 חולים עם מוגבלות משמעותית עם שחפת של מערכת העצבים המרכזית, בהם חלה החמרה למרות טיפול הולם בסטרואידים וטיפול אופטימאלי בתרופות כנגד שחפת. קבוצה אחת של חולים קיבלו לפחות מנה אחת של Infliximab לאחר סטרואידים וטיפול אופטימאלי כנגד שחפת, בין מרץ 2019 ועד יולי 2022, בעוד שהקבוצה השניה קיבלה רק סטרואידים וטיפול כנגד שחפת.

התוצא העיקרי היה הישרדות ללא-מוגבלות לאחר שישה חודשים.

לאורך תקופת המחקר, ההתוויות לטיפול ב- Infliximab כללו טוברקולמה תסמינית (66.7%), מעורבות חוט שדרה עם פאראפרזיס (26.7%) וארכנואידיטיס (10%) עם החמרה למרות טיפול כנגד שחפת.

בקרב חולים שקיבלו טיפול ב- Infliximab, מוגבלות חמורה (16.7% לעומת 35%) ותמותה מכל-סיבה (6.7% לעומת 21.7%) היו נמוכים יותר בהשוואה לאלו שלא קיבלו Infliximab. בנוסף, מהמחקר עלה בזרוע הטיפול המשולב, רק חשיפה ל- Infliximab נקשרה בקשר חיובי עם הישרדות ללא-מוגבלות לאחר שישה חודשים (סיכון יחסי מתוקן של 6.2, רווח בר-סמך 95% של 2.18-17.83).

מהנתונים עולה עוד כי אין תופעות לוואי אשר נקשרו באופן חד-משמעי עם הטיפול ב- Infliximab במהלך תקופת המחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ניתן לשקול מתן Infliximab כטיפול משלים בחולים עם שחפת של מערכת העצבים המרכזית בהם חלה החמרה למרות טיפול הולם.

Clin Infect Dis, July 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה