האם לזעזוע מוח השפעה על מדדי אינטליגנציה בילדים? (Pediatrics)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Pediatrics עולה כי אין הבדלים משמעותיים במדדי אינטליגנציה (Intelligence Quotient, או IQ) של ילדים במהלך החודשים הראשונים לאחר זעזוע מוח, בהשוואה למדדי האינטליגנציה לפני חבלת הראש.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את מדדי IQ בילדים לאחר חבלת ראש קלה וזעזוע מוח, בהשוואה לילדים לאחר חבלה אורתופדית.

מדגם המחקר כלל 866 ילדים בגילאי 8-16.99 שנים, אשר גויסו משני מחקרי עוקבה פרוספקטיביים ממחלקות לרפואה דחופה בבתי חולים לילדים (שני אתרים בארצות הברית וחמישה אתרים בקנדה) תוך 48 שעות מזעזוע מוח או חבלה אורתופדית. המשתתפים השלימו הערכת IQ וכן בדיקה להערכת מהימנות תפקוד לאחר זמן קצר לאחר החבלה (3-18 ימים לאחר החבלה; ארצות הברית) או שלושה חודשים לאחר החבלה (קנדה). החוקרים התבססו על שלוש שיטות סטטיסטיות משלימות להערכת הבדלים במדדי IQ בין הקבוצות.

מניתוח סטטיסטי עלו הבדלים קטנים בציון IQ כולל (ממוצע של 104.95 בילדים לאחר זעזוע מוח לעומת ממוצע של 106.08 בילדים לאחר חבלה אורתופדית). הציוני במבחני Matrix Reasoning הדגימו גם כן הבדלים קטנים (ממוצע של 52.28 בילדים לאחר זעזוע מוח לעומת 53.81 באלו לאחר חבלה אורתופדית). מנגד, לא תועדו הבדלים בין הקבוצות במדדי אוצר מילים (52.35 לעומת 53.27, בהתאמה).

החוקרים מדווחים עוד כי לא זוהה קשר בין ציוני IQ ובין היסטוריה של זעזוע מוח, מאפיינים קליניים אקוטיים, מנגנון הפגיעה, מדד סיכון קליני תקף, דירוג תסמינים לפני או אחרי החבלה, או נוכחות/העדר תסמינים חודש לאחר החבלה.

ממצאים אלו מעידים כי אין עדות להבדלים משמעותיים קלינית בציוני IQ של ילדים לאחר חבלת ראש וזעזוע מוח, בהשוואה לילדים ללא היסטוריה של זעזוע מוח.

Pediatrics, July 17, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה