ההשפעה של דום נשימה בשינה וטיפול ב-CPAP על הפרוגנוזה של חולים עם מלנומה (Chest)

במאמר שפורסם בכתב העת Chest מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה בינונית-עד-חמורה שאינו מטופל מלווה בפרוגנוזה גרועה יותר בחולים עם מלנומה. טיפול ב-CPAP (או Continuous Positive Airway Pressure) מלווה בפרוגנוזה טובה יותר בחולי מלנומה, בהשוואה לחולים עם הפרעת הנשימה בשינה שאינה מטופלת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דום נשימה חסימתי בשינה מלווה בהיארעות גבוהה יותר של מלנומה וממאירות אגרסיבית יותר. עם זאת, ההשפעה ארוכת הטווח של דום נשימה חסימתי בשינה וטיפול ב-CPAP על הפרוגנוזה של מלנומה לא נבחנה בעבר.

מדגם המחקר כלל 443 חולים עם אבחנה של מלנומה עורית בין 2012 עד 2015, אשר השלימו בדיקת שינה בתוך שישה חודשים מהאבחנה. התוצא העיקרי של המחקר כלל משלב של הישנות מלנומה, גרורות, או תמותה לאחר חמש שנים. החולים סווגו לארבע קבוצות: מדד AHI (או Apnea-Hypopnea Index) קטן מ-10 אירועים בשעה (ללא דום נשימה חסימתי בשינה; קבוצת ביקורת), דום נשימה חסימתי בשינה עם היענות טובה לטיפול ב-CPAP, דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה בינונית (מדד AHI בטווח 10-29 אירועים/שעה) שלא טופל או עם היענות נמוכה לטיפול ב-CPAP, או דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה חמורה (AHI של 30 אירועים /שעה ומעלה).

החוקרים אספו נתונים אודות 391 חולים (88.2%) עם נתונים זמינים להערכה לאחר חמש שנות מעקב (גיל ממוצע של 65.1 שנים; 49% גברים), כולל 139 חולים עם מדד AHI קטן מ-10 אירועים/שעה (קבוצת ביקורת), 78 חולים עם דום נשימה חסימתי בשינה והיענות טובה לטיפול ב-CPAP; 124 חולים עם הפרעת נשימה בשינה בדרגה בינונית ו-50 חולים הפרעה חמורה, ללא טיפול ב-CPAP.

חציון משך המעקב אחר החולים במחקר עמד על 60 חודשים. במהלך המעקב תועדו 32 השנויות מלנומה, 53 מקרים של גרורות של המחלה הממארת ו-52 מקרי תמותה (116 חולים עם לפחות אחד מתוצאים אלו). לאחר תקנון לגיל, מין, מעורבות קשרית זקיף באבחנה, מדד מסת גוף, סוכרת, סטורציה של 90%, מדד Breslow Index, מדד Epworth Sleepiness Scale וטיפול למלנומה, החוקרים מצאו כי דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה בינונית (יחס סיכון של 2.45, רווח בר-סמך 95% של 1.09-5.49) או חמורה (יחס סיכון של 2.96, רווח בר-סמך 95% של 1.36-6.42) לוו בפרוגנוזה גרועה יותר של מלנומה, בהשוואה לביקורות. עם זאת, היענות טובה ל-CPAP מנעה את הסיכון העודף (יחס סיכון של 1.66, רווח בר-סמך 95% של 0.71-3.90).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי דום נשימה חסימתי בשינה שאינו מטופל מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה בחולי מלנומה, כאשר טיפול ב-CPAP עשוי להפחית את הסיכון הנ”ל.

Chest, Jun 21, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה