טיפולי הקרנות קצרים יותר במינון גבוה יותר עדיפים בהשוואה לטיפול הסטנדרטי בסרטן שד (ASTRO2023)

BREAST CANCER סרטן השד בדיקת שד

טיפולי הקרנות קצרים יותר עם קרינה במינון גבוה יותר (hypofractionation) עדיפים בהשוואה לטיפול הסטנדרטי בנשים עם סרטן שד לאחר שעברו כריתת שד ושחזור, כך עולה ממחקר פרוספקטיבי אקראי חדש. לפי המחקר, תופעות הלוואי וציוני הרווחה הגופנית היו דומים בקרב 400 נשים שקיבלו את שני משטרי הטיפול, והתוצאות היו דומות או מעט טובות יותר בקבוצת המינון הגבוהה יותר.

טיפול בקרינה לאחר כריתת שד מיועד לכמעט שליש מחולות סרטן השד ומשפר את חייהן של החולות שנמצאות בסיכון מוגבר להישנות. עם זאת, לפי כותבי המחקר, תוספת של טיפול בקרינה מעלה משמעותית את הסיכון לסיבוכים בשחזור. תקופת הטיפול הטיפוסית בהקרנות עומדת על כ-5-6 שבועות בחולות אלו, מה שמהווה מעמסה משמעותית על המטופלות, ומונע מהן לשהות עם קרוביהן לפרק זמן ממושך.

החוקרים במחקר בחנו גישה אחרת, hypofractionation במשך 3-4 שבועות, במטרה לראות אם היא עשויה להיות אפשרות טיפולית טובה יותר. האסטרטגיה נמצאת בשימוש נרחב לאחר ניתוח משמר שד, ונקשרה לתוצאות דומות של סרטן, שיפור באיכות החיים ושיפור מראה השד. המטופלות במחקר חולקו באופן אקראי לקבלת מינון קונבנציונלי או hypofractionation.

החוקרים עקבו אחר 385 חולות במהלך תקופת מעקב חציונית של 40.4 חודשים, והדגימו כי לא היה הבדל מובהק סטטיסטית בהישנות מרוחקת (12 בזרוע המינון הקונבנציונלי, ו-11 בזרוע ה- hypofractionation), מוות (2 בכל זרוע טיפול), הישנות מקומית (1 בכל זרוע) או רעילות באזור דופן החזה (20 בזרוע הטיפול הקונבנציונלי, בהשוואה ל-19 בזרוע ה-hypofractionation). השינויים בציוני הרווחה הגופנית שהיוו את התוצא העיקרי היו דומים לאחר התאמה לגיל.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה