אבחנה של ADHD במבוגרים מלווה בסיכון גבוה כפליים לדמנציה (JAMA Netw Open)

אבחנה של הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (Attention Deficit/Hyperactivity Disorder, או ADHD) מלווה בסיכון גבוה יותר מכפליים להיארעות דמנציה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מישראל שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.  עם זאת, החוקרים לא זיהו סיכון מוגבר לדמנציה במבוגרים עם ADHD תחת טיפול בסטימולנטים, רמז לכך שהטיפול התרופתי עשוי להפחית את הסיכון הנ”ל.

החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות של 109,218 חולים (51.7% נשים; גיל ממוצע של 57.7 שנים) אשר במעקב פרוספקטיבי מינואר 2003 כאשר היו בגלאי 51-70 שנים וללא היסטוריה של ADHD או דמנציה בתחילת המחקר. המשתתפים היו במעקב עד פברואר 2020, באותה עת 730 משתתפים (0.7%) אובחנו עם ADHD ו-7,727 (7%) אובחנו עם דמנציה.

מהנתונים עולה כי דמנציה אובחנה ב-13.2% מהמשתתפים עם ADHD בבגרות וב-7% מאלו ללא הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות. לאחר תקנון לגיל, מין, מצב סוציואקונומי, עישון ומגוון מצבים רפואיים, החוקרים מצאו כי באלו עם אבחנה של ADHD בבגרות במהל המחקר תועד סיכון גבוה פי 2.77 לאבחנה של דמנציה (p<0.001).

החוקרים לא זיהו סיכון מוגבר לדמנציה בקרב משתתפים עם ADHD שטופלו בתכשירים סטימולנטים, ממצאים המרמזים לאפשרות שיפור ליקוי קוגניטיבי עם הטיפול התרופתי.

הקשר בין אבחנה של ADHD ובין דמנציה היה בולט יותר בגברים לעומת נשים.

ממצאי המחקר מעידים כי ADHD בבגרות מלווה בסיכון מוגבר לדמנציה, נתונים העולים בקנה אחד עם חלק מהמחקרים האפידמיולוגיים הקודמים, נתונים אלו תומכים בחשיבות אבחנה וניטור תסמיני הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות בגיל מתקדם.

JAMA Netw Open, Oct 17, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה