סיכון מוגבר לממאירות מעי גס בחולים עם סוכרת (JAMA Netw Open)

בחולים עם סוכרת עליה של 47% בסיכון להתפתחות סרטן מעי גס ורקטום, בהשוואה לאלו ללא סוכרת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. יתרה מזאת, השלמת בדיקת קולונוסקופיה הפחיתה באופן דרמטי את הסיכון לממאירות הנ”ל.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 54,597 חולים עם נתונים זמינים לאורך שנתיים לפחות כחלק ממחקר שגייס חולים מ-12 מדינות באזור דרום-מזרח בין 2002 ועד 2009. המשתתפים דיווחו על אבחנה של סוכרת ולמרות שהחוקרים ביקשו לכלול רק חולים עם סוכרת מסוג 2, אך ייתכן כי חלק מהחולים במחקר סבלו מסוכרת מסוג 1.

מהנתונים עולה כי בחולי סוכרת נרשמה עליה של 47% בסיכון לאבחנה של סרטן מעי גס ורקטום. בחולים עם אבחנה חדשה של סוכרת במהלך חמש השנים האחרונות תועד הסיכון הגדול ביותר לסרטן מעי גס ורקטום, רמז לכך שיש לכלול בדיקות סקר קולונוסקופיה כחלק מההערכה הרפואית של חולים עם אבחנה חדשה של סוכרת.  הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום בקרב חולים שאובחנו עם סוכרת בחמש השנים האחרונות היה גבוה יותר בהשוואה לאלו שאובחנו 5-10 שנים קודם לכן.

בקרב החולים במחקר עם אבחנה של סוכרת, הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום לא הושפע משמעותית מגזע או מוצא אתני, מין, משקל, או רמת הכנסה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הגברת היקף ההפניות לבדיקות סקר קולונוסקופיה בחולי סוכרת, בפרט אלו עם אבחנה חדשה, עשויה להפחית משמעותית את ההשפעה של המחלה הממארת. ההנחיות הנוכחיות ממליצות לרוב המטופלים להתחיל בבדיקות סקר לממאירות מעי גס ורקטום בגיל 45 שנים.

JAMA Netw Open, Nov 14, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה