טיפול בתרופות כנגד HER2 בהריון מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים בעובר או ביילוד (JAMA Netw Open)

בנשים הרות עם סרטן שד, חשיפה לטיפולים המכוונים כנגד HER2 מעלה את הסיכון לסיבוכים חמורים בעובר או ביילוד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ההנחיות הנוכחיות אינן ממליצות על טיפול בנשים הרות ב-Trastuzumab, לאור חשש בנוגע לבטיחות הטיפול באוכלוסייה זו. תכשירים אחרים המכוונים כנגד HER2 גם כן אינם מומלצים במקרים אלו לאור העדר נתוני בטיחות. עם זאת, כאשר שוקלים את היעילות של תכשירים אלו כנגד סרטן שד חיובי ל-HER2, ישנה חשיבות רבה להבנה טובה יותר של הרעילות האפשרית בזמן הריון.

החוקרים השלימו ניתוח מקרה-ביקורת ובחנו את הסיכון לסיבוכים בנשים הרות שנחשפו לתכשירים המכוונים כנגד HER2 לעומת תרופות אחרות כנגד הממאירות. לצורך כך, הם התבססו על נתוני מאגר VigiBase של ארגון הבריאות העולמי לזיהוי דיווחים אודות לפחות סיבוך אחד על-רקע היריון ותרופה אחת כנגד ממאירות.

חשיפה לתרופות אלו סווגה כחשיפה לפני היריון, בזמן היריון, או דרך חלב אם, זרע, או עור. לאחר מכן, החוקרים בחנו 30 אימהות ועוברים או יילודים להערכת הסיכון לסיבוכים באם, בעובר או ביילוד וסיווגו אותם לשבע קטגוריות: הפלות, לידת מת, מומים מולדים, סיבוכי הריון, לידה מוקדמת, סיבוכים ביילוד וסיבוכים בלידה.

התכשירים הנפוצים ביותר המכוונים כנגד HER2 היו Trastuzumab (302 חולים), לאחריו Pertuzumab (55 חולים), Trastuzumab Emtansine (20 חולים) ו-Lapatinib (18 חולים).

מבין 3,558 דיווחים שנכללו בניתוח הנתונים, 328 נחשפו לתכשירים המכוונים כנגד HER2 ו-3,230 נשים טופלו בתכשירים אחרים כנגד ממאירות.

סיבוכים בהיריון, עובר או ביילוד דווחו ב-61.3% מהנשים שטופלו בתכשירים כנגד HER2 וב-56.3% מאלו שטופלו בצרופות אחרות כנגד ממאירות.

חמשת הסיבוכים הנפוצים ביותר בקרב מטופלות בתכשירים כנגד HER2 כללו מיעוט מי שפיר (23.8%), לידה מוקדמת (17.4%), הפרעה בגדילה תוך-רחמית (9.8%), הפרעת נשימה ביילוד (7.3%) והפלה ספונטאנית (7.3%).

אירועים חריגים שדווחו בשכיחות גבוהה יותר בקרב נשים שטופלו בתכשירים כנגד HER2 כללו מיעוט מי שפיר (יחס סיכויים מדווח של 17.68), הפרעות מולדות בדרכי הנשימה (יחס סיכויים מדווח של 9.98) וכשל כלייתי ביילוד (יחס סיכויים מדווח של 9.15). מומים קרדיווסקולאריים גם היו נפוצים יותר בנשים שטופלו ב-Trastuzumab-Emtansine (יחס סיכויים מדווח של 4.46) , כמו גם הפרעה בגדילה תוך-רחמית באלו שטופלו ב-Lapatinib (יחס סיכויים מדווח של 7.68).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי חשיפה לתרופות הפועלות כנגד HER2 עלולה להיות מלווה בסיבוכים חמורים בהיריון ובעובר או ביילוד, בהשוואה לחשיפה לטיפולים אחרים כנגד הממאירות, עם שכיחות גבוהה יותר של הפרעות נשימתיות מולדות וכשל כלייתי ביילוד.

JAMA Netw Open, Oct 26, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה