בקשישים עם רמות HDL גבוהות יותר סיכון מוגבר לדמנציה (The Lancet Regional Health Western Pacific)

במאמר שפורסם בכתב העת The Lancet Regional Health Western Pacific מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקשישים עם רמות HDL גבוהות סיכון מוגבר משמעותית להיארעות דמנציה, כאשר הסיכון גבוה במיוחד באלו בגילאי 75 שנים ומעלה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מספר מחקרים קודמים הדגישו את הקשר בין רמות HDL ובין מגוון מצבי תחלואה. לאחרונה פורסמו שני מחקרי עוקבה מדנמרק אשר הצביעו על קשר בין רמות HDL גבוהות מאוד ובין סיכון מוגבר לדמנציה מכל-סיבה ומחלת אלצהיימר בעתיד.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לקבוע אם רמות HDL גבוהות מלוות בסיכון מוגבר להיארעות דמנציה במבוגרים בריאים.  הם השלימו ניתוח פוסט-הוק של מחקר ASPREE (או Aspirin in Reducing Events in the Elderly), מחקר כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, אקראי, להערכת אספירין יומי במינון נמוך במטופלים בריאים.

החוקרים גייסו למחקר 16,703 משתתפים מאוסטרליה בגילאי 70 שנים ומעלה ו-2,411 משתתפים מארצות הברית בגילאי 65 שנים ומעלה, כולם בין השנים 2010 ו-2014. אלו שנכללו במחקר היו ללא אבחנה של מחלה קרדיווסקולארית, דמנציה, מוגבלות גופנית או תחלואה מסכנת-חיים בעת הגיוס למחקר והיו שמורים קוגניטיבי. המשתתפים השלימו הערכה קוגניטיבית בתחילת המחקר, לאחר שנה וכל שנתיים לאחר מכן.

התוצא העיקרי היה שיעורי דמנציה מכל-סיבה, לפי קריטריוני ה-DSM-IV. החוקרים השלימו ניתוח סטטיסטי להערכת יחסי הסיכון בין ארבע קטגוריות שונות של HDL (מתחת ל-40 מ”ג/ד”ל, 40-60 מ”ג/ד”ל, 60-80 מ”ג/ד”ל, או מעל 80 מ”ג/ד”ל) ובין דמנציה.

הניתוח הסופי כלל 18,668 משתתפים, כאשר לאורך 6.3 שנים תועדו 850 מקרים חדשים של דמנציה.

בחולים עם רמות HDL הגבוהות יותר (מעל 80 מ”ג/ד”ל) תועדה עליה של 27% בסיכון לדמנציה (יחס סיכון של 1.27, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.58), בעוד שהסיכון להיארעות דמנציה היה גבוה יותר באלו בגילאי 75 שנים לעומת אלו מתחת לגיל 75 שנים (יחס סיכון של 1.42, רווח בר-סמך 95% של 1.1-1.83 לעומת יחס סיכון של 1.02, רווח בר-סמך 95% של 0.68-1.51). מהנתונים עלה עוד קשר מובהק לאחר תקנון למשתנים שונים כולל גיל, מין, מדינה, פעילות יומית, השכלה, צריכת אלכוהול ושינוי במשקל לאורך הזמן.

ממצאי המחקר עשויים להעיד כי במבוגרים עם רמות HDL גבוהות מאוד יש מקום להשלמת בדיקות סקר לאבחנה מוקדמת של דמנציה.

The Lancet Regional Health Western Pacific, Dec 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה