התועלת של גירוי עצב וגאלי על תפקוד פסיכומוטורי בחולים עם אפילפסיה חמורה ועמידה לטיפול תרופתי (Epilepsy Research)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Epilepsy Research עולה כי גירוי עצב וגאלי (Vagus Nerve Stimulation, או VNS) עשוי להביא לשיפור תפקוד פסיכומוטורי בחולים עם אפילפסיה חמורה עמידה לטיפול תרופתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם אפילפסיה חמורה ועמידה לטיפול תרופתי שכיחות גבוהה של הפרעות פסיכומוטוריות. מטרתם כעת הייתה לבחון את התוצאות הפסיכומוטוריות לאחר גירוי עצב וגאלי באוכלוסיית חולים זו.

במחקר הפרוספקטיבי בחנו החוקרים את התפקוד הפסיכומוטורי של 17 מבוגרים עם אפילפסיה חמורה ועמידה לטיפול תרופתי אשר הופנו לגירוי עצב וגאלי. החוקרים בחנו את התפקוד הפסיכומוטורי לפני ההתערבות ו-18 חודשים לאחר הניתוח, כאשר מטפל פסיכומוטורי השלים סדרה של בדיקות קוגניטיביות, כולל מבחן ROCF (או Rey Osterrieth Complex Figure), משימת ZCT (או Zazzo’s Cancellation Task), מבחן Piaget-Head Test ומבחן תמונות מזווגות.

מהנתונים לאחר 18 חודשים מגירוי עצב וגאלי עלה כי חל שיפור במדדי Piaget-Head Scores של 3 נקודות (p=0.008) לעומת המצב ההתחלתי. עוד דווח על שיפור במשימות העתקה (שיפור של 2.4 נקודות, p=0.001) ושליפה (שיפור של 2 נקודות, p=0.008) במבחן ROCF ושיפור במבחן תמונות מזווגות (שיפור של 28.6% בדיוק, p=0.03).

יתרה מזאת, ב-88.2% מהחולים דווח על שיפור באיכות החיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על שיפור בתפקוד פסיכומוטורי גלובאלי עם גירוי עצב וגאלי לטיפול בחולים עם אפילפסיה חמורה עמידה לטיפול תרופתי. הממצאים מצביעים על שיפור משמעותי בזיכרון מרחבי, מודעות סביבתית, קשב ממושך, סריקה חזותית, ריכוז ואינהיביציה.

Epilepsy Research, Dec 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה